Hyppää sisältöön

Nuppia pitää nollata päivittäin

Nykyään jo joka kolmannen on vaikea irrottautua työstä vapaa-ajalla. Palautumisen asiantuntija muistuttaa, ettei nupin nollaamista kannata pantata vapaapäiviin ja lomiin, vaan pieniä irtiottohetkiä pitäisi voida kokea jopa kesken työpäivän.

Kuva: YLE / Sami Tammi

Psykologian professori Ulla Kinnunen on tutkinut muun muassa opettajien työstressiä ja palautumista. Hän tuntee hyvin monen työntekijän poteman tuskan siitä, että työasiat tuppaavat entistä enemmän vapaa-ajallakin ajatuksiin. Kännykkä ja kannettava tietokone ovat olleet osaltaan häivyttämässä rajaa työn ja vapaa-ajan välillä.

- Me teemme yhä enemmän tietotyötä, käsittelemme ja tuotamme tietoa. Tällaista työtä voi tehdä melkein missä ja milloin vain ja kun työ on mahdollista missä tahansa, niin silloin ihminen joutuu usein itse vetämään rajaa työn ja vapaa-ajan välille, kuvailee Kinnunen.

Kinnunen sanoo, että mieluisastakin työstä on välillä hyvä irrottautua. Hyvinvointia edistää se, että pystyy aika ajoin lopettamaan työasioiden vatvomisen.

- Kun on välillä irti työasioista, se takaa, että jatkossakin jaksaa töissä. Jos kokee, että aamulla herää virkeänä ja on mukava mennä töihin, niin silloin ei varmaankaan ole palautumisessa ongelmia. Uni on todella elvyttävä ajanjakso, josta meidän ei kannattaisi tinkiä. Tietysti terveet elämäntavat vahvistavat palautumista myös, sanoo Kinnunen.

Sama pää kotona ja töissä

Palautuminen työpäivän ponnistuksista on yksilöllistä, eikä töistä irti pääseminen ole suinkaan kaikille ongelmallista.

Asiantuntijan mukaan motivaatio rajanvetoon työn ja vapaa-ajan välille pitää jokaisen löytää itse. Kyse on vähän sama kuin elämäntaparemontin kohdalla: osa ihmisistä alkaa laihduttaakin vasta pakon edessä. Joillekin puurtajille vasta työuupumus on opettanut, ettei kaikkea voi eikä tarvitse jaksaa.

- Meitä on moneksi ja olemme erilaisia. Jotkut tykkäävät vatvoa asioita ja he ehkä saattaisivat tarvita "palautumiskoulua". Jokainen voisi yrittää tunnistaa ajoissa niitä merkkejä, jolloin on syytä hellittää ja löysätä menoa.

Kesälomalla hankittu kevyt olo haihtuu hetkessä

Kinnusen mukaan kuukauden mittaisen kesäloman palauttavat vaikutukset haihtuvat yleensä jo 2 - 4 viikossa. Tutkija toteaakin, ettei palautumista voi hoitaa pelkällä pitkällä kesälomalla.

- Meidän pitää palautua työstä joka päivä, jokaisen työpäivän jälkeen. Se ei vaan hoidu niin, että pidetään loma, vaikka pitempi katkos on sekin tietysti tärkeä.

Pieniä palautumishetkiä pitäisi ujuttaa myös keskelle työpäivää.

- Esimerkiksi kahvitunnilla tai ruokatunnilla voisi tehdä pienen elvyttävän kävelyn vaikka puistoon. Toki usein käy niin, ettei siinä työpäivän keskellä ehdi palautua ja silloin se jää kotiin. Illasta olisi hyvä löytää edes vähän aikaa itselleen. Ajan määrä ei niinkään ole tärkeä, kunhan kokee, että on toimintatapoja, joilla voi nollata työpäivän asioita mielestään pois.

Työstä palautuminen onnistuu monilla parhaiten harrastusten tai perheen parissa.

- Tärkeää on saada rentoutumisen tuntemuksia. Joillekin se on elokuvien katselu, joku voi nauttia uusien taitojen hankkimisesta, kehittävistä harrastuksista, joista saa uusia voimia. Sillä ei niinkään ole väliä, mitä tekee, vaan että tekeminen auttaisi hyvää mielialaa, joka antaa sitten positiivista energiaa, summaa Kinnunen.