1. yle.fi
  2. Uutiset

Normandian Dakota hyppykoneeksi Malmille

Helsingin Malmin lentokentän DC3-konekanta kaksinkertaistuu. Aikoinaan Normandian maihinnousua varten rakennettu lentokone korjataan nyt hyppykoneeksi laskuvarjoharrastajille.

tiede
"Lokin" nostaminen takaisin taivaalle vaatii tuhat henkilötyötuntia sekä 400 000 euroa rahaa.
YLE

Helsinki-Vantaan varikolla peruskorjattavan ”kolmosen” historia liittyy toisen maailmansodan ratkaisuvaiheisiin.

– Tässä on Dakota, joka rakennettiin amerikkalaisille laskuvarjosotilaille. Kone kävi Utah Beachilla Normandian maihinnousun aikana ja se on yksi niistä yksilöistä, joka selvisi kaikesta ilmatorjuntatulesta ja kaikista haasteista, joita matkalla oli, kertoo kunnostusprojektin johtaja Juha Björnman.

DC-yhdistyksen jäsen Jukka Huhtalan mukaan nyt kunnostettava kone poikkeaa siviililiikenteeseen rakennetuista Dakotoista siten, että tässä tyypissä laskutelineet eivät koskaan mene kokonaan koneen sisään.

– Se jää aina puoliksi näkyviin. Jos kävi niin, että luoti osui hydrauliikkajärjestelmään, niin lasku pystyttiin kuitenkin tekemään, kun pyörät olivat ulkona ja jarrut toiminnassa. Pahimmassa tapauksessa menetettiin vain potkurit, selittää Jukka Huhtala.

Sodan jälkeen amerikkalaiset varustivat koneen siviililiikenteeseen. Suomeen se tuli kauppojen kautta, jossa Aero hankki kaikkiaan kymmenen DC-kolmosta. Ja kun tämä laivue tuli käyttöikänsä päähän matkustajaliikenteessä, niin lentämistä jatkoi laskuvarjojääkärikoulu.

Dakotan korjaus nielee tuhansia työtunteja ja satoja tuhansia euroja

Peruskorjattavan Dakotan nykyinen omistaja on Airveteran -yhtiö, joka osti koneen puolustusvoimilta 80-luvulla. Yhtiö ei myy omaisuuttaan, mutta vuokraa kyllä. Legendaarisen konetyypin valmistus alkoi Yhdysvalloissa jo 75 vuotta sitten.

– Minä tutustuin tähän koneeseen laskuvarjojääkärikoulussa Utissa vuonna -82. Olin silloin ensimmäistä kertaa lentokoneessa ja tein ensimmäisen laskuvarjohyppyni. Kuulin koneen olemassa olosta viime vuonna ja päätimme katsoa missä kunnossa se on, voisiko sen saada vielä ilmaan, muistelee Juha Björnman.

Hän kertoo, että rahaa lentopelin kunnostamiseen menee noin 400 000 euroa ja aikaa palaa arviolta tuhat henkilötyötuntia.

– Meidän on tarkastettava kaikki osat, tutkittava mahdolliset murtumat sekä varmistettava, että kaikki komponentit toimivat. Lisäksi hankimme uudet moottorit ja potkurit. Jos kaikki menee hyvin, niin tämä kone lentää ylpeänä suomalaisella taivaalla jo kesäkuussa 2011, ennakoi kunnostusprojektin johtaja Björnman.

Ilmatilassa ahdasta Dakotalle

Historiallisen DC3-konenkannan kasvu lämmittää harrastajien mieltä. DC-yhdistyksen jäsen Jukka Huhtala toteaa, että olisi juhlaa, mikäli jatkossa toinen koneista lentäisi jatkossakin jäsenlentoja ja toinen tulisi laskuvarjohyppääjien käyttöön ja kouluttamiseen.

Synkkiä pilviä Dakota-harrastajien taivaalle kerää Helsingin kaupungit suunnitelmat valjastaa Malmin lentokenttä asuntorakentamiselle. Mutta Björnmanin mukaan muitakin vaikeuksia on – Helsinki-Vantaan läheisyydestä johtuen ilmatila on rajattu eikä siellä pääse lentämään niin paljon kuin haluttaisiin.

– Olemme harkinneet sellaistakin asiaa, että siirtäisimme hyppykoneen Uttiin. Tämä kone on aikoinaan huollettu siellä ja hyppytoimintamme on pääsääntöisesti Utissa, Utin laskuvarjokerholla, selittää Björnman.

Lähteet: YLE Helsinki / V-V Leppälä

Lue seuraavaksi