Asiakas on oikeassa myös museossa

Lahden kaupungin uusi museonjohtaja Timo Simanainen korostaa asiakaslähtöisyyttä museotoiminnan johtoajatuksena.Museon on tarjottava mielenkiintoisten näyttelyiden lisäksi myös hyvää asiakaspalvelua.

museot
Lahden museonjohtaja Timo Simanainen.
Timo Simanainen työhuoneessaan Vuorikadulla. Taustan kiinalainen terrakottasotilas muistuttaa Lahden maineikkaasta näyttelystä.YLE / Markku Lähdetluoma

Lahden uusi museonjohtaja Timo Simanainen ehti toimia Riihimäen Taidemuseon johtajana viisitoista vuotta ennen siirtymistään Lahteen. Lahteen hakeminen tapahtui hieman sattumalta, mutta se kannatti, toteaa Simanainen kolmen viikon työskentelyn jälkeen.

- Tosi mukava on ollut tulla Lahteen. Tässä työympäristössä on paljon mielenkiintoisia, mukavia ja osaavia ihmisiä. Keskikaupunki vaikuttaa lisäksi hyvin elävältä ja vilkkaalta.

Simanainen kertoo myös, että itse Lahden kaupunki on näyttäytynyt hänelle aivan uusin silmin. Erityisesti Vesijärven ranta ja Sibeliustalon tienoo on hänen mielestään ihastuttava.

- Kyllä Lahden kaupunki on Hämeen kaupungeista ehdottomasti eloisin, Simanainen suitsuttaa.

Rautahepo kuljettaa Lahteen

Lahteen Simanainen ei silti ole muuttamassa. Omakotitalo Riihimäen keskustassa säilynee toistaiseksi, sillä työmatkat sujuvat jouhevasti junalla.

Simanainen on ollut pitkään mukana Museoviraston museoiden arviointitoiminnassa ja tässä tehtävässä hän tulee jatkamaan tulevaisuudessakin.

- Siinä on päässyt syvemmälle suomalaisten museoiden toimintaan kuin moni muu museonjohtaja. Se on tietysti luottamuksellista työtä, mutta näkemys on kasvanut siitä, miten asioita pitää tehdä ja kehittää, Simanainen uskoo.

Historiallinen museo remonttiin ensi vuonna

Ensi vuoden maaliskuussa käynnistyvä Historiallisen museon julkisivuremontti kestänee puolisen vuotta ja tuo paljon muutoksia museon toimintaan.

- Se jää nähtäväksi voidaanko tuolloin taloon ylimalkaan ottaa asiakkaita ja onko esineistöä pakko siirtää pois talosta. Remontti tulee vaikuttamaan varmasti ensi kesän ja syksyn näyttelyihin.

Asiakaspalvelu lähtökohtana

Lahden museotoimintaa pitäisi Simanaisen mielestä nykyaikaistaa ja tuoda asiakaslähtöisemmäksi.

- Katson kyllä hyvin kriittisesti näitä meidän palveluita. Toimiiko ne asiakkaan kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Jos ei toimi niin siihen haluan muutosta, Simanainen tuumailee.

Lähteet: YLE Lahti / Markku Lähdetluoma