Koe uusi yle.fi

Vanhat asemat odottavat yhä ostajia

Suomalaisten into ostaa vanhoja rautatieasemia alkaa hiipua. Senaattikiinteistöt on kaupannut asemia kohta kolme vuotta. Parhaat vietiin käsistä, nyt kaupantekoa vaikeuttavat rakennusten huono kunto ja sijainti.

Kotimaa
Ränsistyneen asemarakennuksen kello
Senaattikiinteistöjen käsiin on jäänyt yli sata kohdetta. Osa kiinteistöistä sijaitsee myrkkymailla, eikä niitä voi panna myyntiin.

Ratavartijan mökki Porvoossa odottaa ostajaa. Radalla kolistelee enää museojuna. Mökki on tyhjillään ja muutkin rakennukset alkavat ränsistyä. Piha rehottaa.

Hintalappua rakennuksilla ei ole: vapaassa tarjouskilpailussa paras tarjous voittaa. Rakennusten omistaja Senaattikiinteistöt vakuuttaa, ettei rautatierakennuksia jää - muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta - käsiin.

- Nämä mitä Senaattikiinteistöille on entiseltä Ratahallintokeskukselta siirretty, saadaan kyllä myytyä. Arvelen että parin vuoden sisään suurin osa rakennuksista on mennyt kaupaksi, sanoo johtaja Heikki Laitakari.

Ostaja vastaa korjauksista

Halvimmillaan vaunuhalleja, veturitalleja ja syrjäisiä asemia on saanut 6 000 - 7 000 eurolla. Silloin on myyty päälle kaatuvaa tavaraa.

Ostaja sitoutuu myös pitämään vanhoista rakennuksista huolta. Siihen voi mennä pitkä penni. Museovirasto valvoo, että remontteja tehdään ajan tyyliä arvostaen.

Vanhojen rautatieasemien myynti aloitettiin vajaa kolme vuotta sitten. Senaattikiinteistöjen omistukseen siirtyi 270 kiinteistöä. Vielä on jäljellä 118 kohdetta.

Syrjäinen sijainti vie ostoinnon

Vanhojen asemien rappio surettaa tietokirjailija ja junaharrastaja Jussi Iltasta. Iltanen on kirjoittanut kirjan rautatierakennusten historiasta. Kirja kantaa nimeä Radan varrella.

- Monet rautatieasemat sijaitsevat syrjäisillä seuduilla ja niille on vaikea keksiä käyttöä. Ne ovat myös kohtaamispaikkoja ja alttiiita ilkivallalle, sanoo Jussi Iltanen.

Mutta muuttaisiko Iltanen itse vanhalle asemalle?

- No jaa. Jos se olisi kaunis asema ja keskellä Helsinkiä, Iltanen naurahtaa.

Lähteet: YLE Uutiset / Kristiina Tolkki