Suvi Lindén: "Hienoin" vai kummallisin paikka asua?

Oikea Suomi-kuva rakentuu pitkäjänteisen tekojen varaan, muistuttaa kansanedustaja, liikenneministeri Suvi Lindén YLE Oulun kolumnissaan.

Suvi Lindén
Kansanedustaja Suvi Linden (kok.)YLE

Yhden megan laajakaistasta tuli kesällä jokaisen suomalaisen oikeus ensimmäisenä maailmassa. Australialainen verkkolehti julisti: Finland, the coolest country to live in! (Suomi, ”hienoin” paikka asua!). Kansainvälinen lehdistö ihmetteli suomalaista uskoa alueelliseen tasa-arvoon. Sitä, että lailla turvataan kourallisen, syrjäkylillä asuvan joukon oikeudet laadukkaaseen ja kohtuuhintaiseen nettiyhteyteen. Britteinsaarilla kehotettaisiin kuulemma muuttamaan kaupunkiin.

Suomi-brändiryhmä sai harmaita hiuksia, kun löylynheittokisan traaginen kuolemantapaus nousi otsikoihin maailmalla. Suomalaisia siteerattiin barbaareina ja kummallisena kansana, jonka kesätapahtumiin kuuluvat kännykänheitto, eukonkanto ja suopotkupallo.

Saunakilpailutragedia herättää kysymyksen siitä, tulisiko Suomi-kuvaa edistää aidoilla asiakysymyksillä vai erikoisuudentavoittelulla. Kuten Erkki Tuomioja naulan kantaan totesi, hyvinvointiyhteiskunnan säilyttäminen on parasta ”brändinrakentamista” Suomelle. Kokoomus on linjannut tärkeimmäksi tavoitteekseen sen, että Suomi on hyvinvointiyhteiskunta taantuman jälkeenkin.

Oikea Suomi-kuva rakentuu pitkäjänteisten tekojen varaan. Suomalaisuuden valtteja ovat avoimuus, rehellisyys, tasa-arvo ja läheinen suhde luontoon. Siinäpä brändiryhmällä miettimistä, miten pukea nämä hyveet brändiksi.

Lähteet: Kansanedustaja Suvi Lindén (kok)