Musiikkivideot ovat siirtyneet lähes kokonaan nettiin

Musiikkivideoiden katsominen ja niihin satsaaminen ovat muuttuneet internetin takia. Musiikkivideoiden katsoja pitää saada netissä nopeasti koukkuun. Videoihin satsataan kuitenkin rahaa huomattavasti vähemmän kuin ennen.

kulttuuri
Kuva Youtube-sivusta, jossa on esillä musiikkivideoita ja videosoitin, jossa on kuva I was a teenage satan worshipper -yhtyeen videosta.
YLE

Musiikkivideoiden kulta-aikaa olivat 1980- ja 90-luvut, jolloin nuoriso tuijotti Madonnan ja Michael Jacksonin videoita tv-ruudulta. Musiikki-tv-kanava MTV ja muut musiikkikanavat pyörittivät tuolloin videoita ympäri vuorokauden. Netin valtakauden myötä moni tv-kanava on korvannut musiikkivideot tositv-tarjonnalla ja videot ovat siirtyneet nettiin. Samalla ne ovat muuttuneet.

Parhaiten netissä toimiva musiikkivideo yllättää ja yksinkertaistaa asioita, sanoo Sony Music Finlandin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen.

-Netissä täytyy pystyä aika nopeasti tekemään vaikutus, että katsoja ja kuulija ei hyppäisi seuraavaan videoon. Se asettaa haasteen ja riman aika korkealle.

Netissä myös pienten levy-yhtiöiden artistit ja kellaribändit voivat esittää omia musiikkivideoitaan koko maailmalle. Pienemmätkin artistit saattavat pompata nopeasti nettijulkisuuteen.

- Esimerkkinä tästä on kotimaisen Hoodrats-bändin räppivideo, joka on kerännyt ainakin satoja tuhansia katsomiskertoja netissä, kertoo musiikkivideo-ohjaaja Teemu Niukkanen.

Videobudjeteista ei riitä palkkaa tekijöille

Musiikkivideoiden siirryttyä tv:stä nettiin videoiden budjetit ovat pienentyneet huomattavasti. Sony Music Finlandin videoiden keskimääräinen budjetti pyörii tällä hetkellä 5 000 euron paikkeilla, mutta videoita tehdään myös huomattavasti halvemmalla. Yhtiön toimitusjohtaja Kimmo Valtanen haikaileekin jo muutaman vuoden takaisia aikoja:

- Ihan muutama vuosi sitten kulutimme esimerkiksi Lordin musiikkivideoon noin sata tuhatta euroa. Tällaiset satsaukset puistattavat nyt.

Musiikkivideoiden tekijät joutuvat koville kun budjetti on pieni mutta kuluja riittää. Ohjaaja Teemu Niukkasen mukaan isojen levy-yhtiöiden huikeat ennakko-odotukset ja budjetti eivät kovin usein kohtaa. Niukkanen itse tekee nykyään mieluummin videoita pienille artisteille lähes ilmaiseksi kuin riitelee isojen levy-yhtiöiden kanssa rahasta ja taiteellisesta vapaudesta.

- Viimeisimmän ohjaamani musiikkivideon budjetti I Was a Teenage Satan Worshipper -bändille oli 250 euroa, jolla ostettiin yksi lamppu. Kukaan ei saanut mitään palkkaa. Totta puhuen 7 000 eurollakin on vaikea maksaa palkkaa koska kaikki rahat menevät kalusto- ja tilavuokraan.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Jenni-Maarit Koponen