Venäjän huimaa vauhtia kasvanut autokauppa pysähtyi kuin seinään ja romahti, kun maa joutui maailman talouskriisin runtelemaksi loppuvuodesta 2008. Vuonna 2009 uusien autojen myyntiluvuista jouduttiin pyyhkimään jopa puolet pois.
Nyt ala kasvaa, sillä uusia autoja on myyty Suomen itänaapurissa lähes 50 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana.
Loistosta maksetaan
Moskovassa tällä viikolla avatut automessut kertovat, että kaupaksi menevät jälleen myös loistoautot, joiden lähtöhinnatkin saattavat nousta useisiin satoihin tuhansiin euroihin.
Venäjän Porschelta kerrotaan, että noin 100 000 - 120 000 euron hintaiset urheiluautot myyvät jälleen hyvin.
- Parhaana vuonna 2007 myimme jopa 3 000 autoa, kriisin oloissa 1 300, mutta tänä vuonna ennuste on myydä yli 2 000 autoa, Porschen markkinointijohtaja Oksana Hartonuk kertoo.
Vain mielikuvitus asettaa hintakaton
Kaikkein äveriäimmille moskovalaisautoilijoille kelpaa kuitenkin vain yksilöllisesti räätälöity loistoauto, jonka suunnitteluun he ovat itse osallistuneet.
Tällainen menopeli on esimerkiksi Bentley, jonka hinta halvimmillaankin on runsaat 290 000 euroa.
Bentleyn Venäjän maajohtaja Vagit Bikulov sanoo, silti että vain ostajan oma mielikuvitus lopulta asettaa katon hinnalle, sillä erilaiseen lisätekniikkaan, kuten elektroniikkaan ja auton sisustukseen saa helposti kulumaan satoja tuhansia lisää.
- Asiakkaamme ovat monesti noin kolmikymppisiä, rikkaita, nuoria aggressiivisia miehiä. Toisaalta on varakkaita vanhempia miehiä. Heitä kuitenkin yhdistää rakkaus yksityiskohtiin, auton kauneuteen ja dynamiikkaan. Bentleyn uuden Supersport – mallin kohdalla voi puhua jopa äärimmäisestä dynamiikasta, Bikulov kehuu.
Moskovan messujen kallein autoyksilö on kuitenkin loistolimusiini Maybach, joiden hinnat alkavat 700 000 eurosta.
Maybach on erityisesti venäläispoliitikkojen suosiossa. Sellaisen takapenkillä istuvat muun muassa Moskovan pormestari Juri Luzhkov ja duuman varapuhemies Vladimir Zhirinovski.
Vaikka valmistaja ei suostu paljastamaan auton vuosittaisia myyntilukuja, liikkuu niitä myyjän mukaan Moskovan kaduilla kaikkiaan 150. Suomessa Maybacheja on rekisterissä vain kolme.
Lada yhä markkinoiden kivijalka
Vaikka Moskovan automessuilta löytyvätkin kaikki mahdolliset autoherkut, loistoautot jäävät vain kaukaiseksi haaveeksi Venäjän suurelle yleisölle.
Hintahaitarin toisesta ääripäästä löytyy maan autoteollisuuden symboli Lada, joka on noin kolmanneksen markkinaosuudellaan edelleen Venäjän ylivoimaisesti suosituin automerkki.
Maan viidestä myydyimmästä automerkistä neljä on Ladan eri malleja.
Ladaa valmistavan Avtovaz-yhtiön viestintäjohtaja Igor Burenkov sanoo, että Lada on tavallisen venäläisen tavallinen auto. Sen tärkein valtti on hinta, sillä uuden Ladan saa jopa alle 8 000 euron hintaan.
- Säästöluokan autoissa meillä ei juuri ole kilpailijoita. Siksi autoja ostavat niin liikemiehet kuin työläisetkin, Burenkov selittää.
Hänen mukaansa varsinkin varakkaiden venäläisten keskuudessa on suosittu hankkia perheen kakkosautoksi Lada, jolla voi käväistä lähikaupassa tai liikkua kaupungilla herättämättä suurta huomiota.
- Ladan valtti on myös se, että Venäjän huonoilla teillä se on paras ja varmin auto, jonka periaatteessa jokainen kuski osaa myös korjata itse, Burenkov muistuttaa.
Lähteet: YLE Uutiset / Antero Eerola , Moskova