Markkinaoikeus kielsi Valion mainoslauseet

Markkinaoikeus on kieltänyt Valiota käyttämästä ruokakermojen markkinoinnissa mainoslauseita, joissa kilpailevia valmisteita kutsutaan "muka-kermoiksi, jotka ovat oikeastaan pelkkää vettä" ja Valion omaa tuotetta "aidoksi" ruokakermaksi.

Kuva: Valio

Kieltoa tehostaa 100 000 euron uhkasakko. Kieltoa haki Valion kilpailija Unilever.

Jo viime lokakuussa markkinaoikeus kielsi mainoslauseen "ne muka-kermathan on oikeastaan pelkkää vettä" oikeusprosessin ajaksi.

Nyt annetun tuomion mukaan lause säilyy edelleen kiellettynä. Tuomion mukaan Valio ei saa myöskään käyttää markkinoinnissaan ilmaisuja "käytä aitoa ruokakermaa" ja "lisää makua - älä vettä".

Nyt kiellettyjä mainoslauseita käytettiin kahdessa televisiomainoksessa, joita lähetettiin viime syksynä.

Oikeus katsoi Unileverin valituksen mukaisesti, että kyseessä oli vertaileva mainonta, joka kohdistui epäsuorasti Unileverin Flora- ja Becel-tuotteisiin.

Vaikka Unileverin tuotteita ei mainita mainoksissa, yhdistyvät mainoslauseet oikeuden mielestä niihin, koska Unileverin markkinaosuus ruokakermoja korvaavissa kasvirasvasekoitteissa on niin suuri.

Vertailevassa mainonnassa on kiellettyä kilpailijan hyödykkeen väheksyminen ja halventaminen. Markkinaoikeuden mukaan ilmaisut "muka-kermat", "käytä aitoa ruokakermaa" ja "lisää makua - älä vettä" halventavat Unileverin tuotteita.

Oikeus myös piti "aidosta" ruokakermasta puhumista harhaanjohtavana ja siten lainvastaisena.

Tuomio ei toistaiseksi ole lainvoimainen, sillä siihen voi hakea valituslupaa korkeimmalta oikeudelta. Valitusaika päättyy lokakuussa.