Harri Rovanperä lähtee Meksikoon

Jyväskyläläisen ralliautoilijan Harri Rovanperän vauhti ei hyydy, seuraavaksi hänen ohjelmassaan on kaksi rallia Meksikossa. Yleisillä teillä ajettava La Carrera Panamerican ajetaan lokakuussa, aavikkoralli Baja 1000 marraskuussa. Vaikka vauhtia riittää molemmissa ralleissa, eroavat ne toisistaan lähes täysin.

ralliautoilu
Harri Rovanperä
Radio Keski-Suomen studion syysaurinko vaihtuu Meksikon lämpöön.YLE Keski-Suomi / Jussi Lindroos

Aavikoilla ajattevat Baja-rallit ovat Rovanperälle ennestään tuttuja. Auto on Dodge Ram, maasturista tehty aavikkokilpuri. Auton massiivisuudesta kertoo se, että joustovaraa isoissa renkaissa on peräti 80 senttiä. Tehoa Dodgessa on noin 800 hevosvoimaa. Sellaisen auton puikkoihin ei ihan jokaista ratinvääntäjää päästetä.

- Syksyllä olin tekemässä Mustang-kauppoja Kanadasta Shelbyn pajalta. Tammikuussa tämän pajan päällikkö kutsui minut Kaliforniaan testaamaan Fordin Raptoria. Samaan aikaan siellä sattui olemaan Bajan Core-tiimi. Hekin tarjosivat minulle autoa testattavaksi ja siitä se sitten lähti, muistelee Rovanperä.

Herrasmieskisa ja tiukka rypistys

Lokakuussa ajettava La Carrera Panamerican on Rovanperälle uusi tuttavuus. Ralli ajetaan yleisillä teillä, suljetuilla erikoiskokeilla. Asfaltilla ajettava kilpailu kestää kaikkiaan seitsemän päivää. Kilpailussa ajaa myös viihteen monitoimipersoona Sakke Järvenpää, joka houkutteli Rovanperän kisaan mukaan.

- Siellä on isot kaupungit ja paljon väkeä, meksikolaiset on aika innoissaan näistä kisoista. Viikon kestävästä Panamerican-kisasta odotan "herrasmiesmäistä" kilpailua. Aamulla lähdetään ja iltapäivällä lopetetaan, se on toivon mukaan enemmänkin nautiskelua. Aavikkorallissa taas vedetään sorassa ja kivikossa tuhat mailia yhteen soittoon, siinä menee vähän toista vuorokautta. Se on vähän tiukempi rypistys.

- Aavikkorallissakaan ei koko aikaa nilkka suorana ajeta, vaan välillä mennään kävelyvauhtia kivikkoisissa mäissä. Ja heti kun aavikon pinta sen sallii, mennään niin paljon kuin vehkeestä lähtee. Vähän samantyyppinen kisa kuin Safari-ralli oli aikanaan. Täytyy olla kuskin tarkkana, että saa vehkeet kestämään, Rovanperä puntaroi.

Rallin MM-sarjan tulevaisuus mietityttää

Harri Rovanperä ajoi vuosien 1993-2006 välisenä aikana kaikkiaan 111 MM-rallia. Voittoja hänellä on yksi, Ruotsista vuonna 2001. Ensi vuodelle MM-ralli hakee lisää imua autojen muutoksilla.

- Alkuvuosi tulee näyttämään, miten kovaa uudet autot kulkee. Luulen, että siihen ei mene kovinkaan kauan, kun vauhti on samaa kuin nykyautoilla. Sarjan tulevaisuuden kannalta ainoa vaihtoehto on, että siihen tulee uusia tiimejä ja sitä kautta mahdollisuuksia nuorille kuljettajille. Vajaat kymmenen vuotta sitten tiimejä oli 6-8, kuljettajia niissä 2-3. Olihan siinä vähän erilainen lataus kuin nykyään.

Lähteet: YLE Keski-Suomi Mikko Maasola / Jussi Lindroos