Liikennevaliokunta sai pitkän korjauslistan

Pohjoisen tavaraliikenteeseen tarvitaan rutkasti parannuksia. Kaupungin ja elinkeinoelämän edustajat kertoivat tiistaina Oulussa vierailleelle eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle pahimmista epäkohdista. Suurimman huomion vei odotetusti Oulu-Seinäjoki -rata, mutta myös muun muassa satamaliikenteeseen penätään panostusta.

Oulu
Kaupungin ja elinkeinoelämän edustajat kertoivat 31.8.2010 Oulussa vierailleelle eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle pahimmista epäkohdista.
YLE / Sami Hiltunen

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta sai tiistaina harteilleen Oulun kaupungin ja elinkeinoelämän edustajilta tukun toiveita ja kasan vaatimuksia. Keskeisimmäksi puheenaiheeksi nousi odotetusti Oulu-Seinäjoki -radan krooninen rahapula. Vaikka ratahanke on otettu yhteiseksi asiaksi yli puoluerajojen, pitkään jatkunut tuskainen vääntö itse rahoista uhkaa jatkua.

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Martti Korhonen ei ymmärrä, miksi rahoitusta ei laiteta kuntoon.

- Se rahoitus pitäisi hoitaa niin, että se on vuosittain riittävällä tasolla, ja piste. Jos tämä asia ei tästä muuten hoidu, niin eduskunnan pitää vielä kerran linjata se. Onhan se kyllä jo useampaan otteeseen siellä linjattukin, että kyllä tämä on aivan käsittämätöntä sekoilua tämän asian kanssa, Korhonen jyrähtää.

Satamia ei saa unohtaa

Rataverkoston kunnostaminen ei jäänyt valiokuntavierailun ainoaksi kuumaksi perunaksi. Tilaisuudessa painotettiin, että myös muun muassa pohjoisen satamiin pitäisi muistaa satsata. Pohjois-Suomessa on tällä hetkellä vireillä useita kaivoshankkeita, joiden tavarankuljetuksista Suomi kisaa naapurimaiden kanssa. Sitä kilpailua ei haluta hävitä.

Oulun sataman satamajohtaja Kari Himanen muistuttaa, että 80-85 prosenttia Suomen ulkomaankaupasta menee meritse.

- Eli kyllä sekin asia pitää hoitaa kuntoon. Me tarvitsemme ehdottomasti syvemmän väylän, jonka jälkeen voimme sitten rakentaa tarvittavat puitteet satamaan. Me toivomme, että valtio saneeraa Oulun ratapihan ja rakentaa myös Oulu-Kemi -radan siihen kuntoon, että se kestää tämän malmiliikenteen.

"Järjetöntä taloudenpitoa"

Luonnollisesti myös pohjoisen maantieverkosto sai osakseen rapaisia rukkasia. Muun muassa sillat ja pienet tiet ovat monin paikoin heikossa kunnossa.

- Alempiasteinen tieverkko on ikävä kyllä jäänyt huonolle hoidolle. Sinne pitäisi saada noin sata miljoonaa lisää rahaa, jotta säilytettäisiin tämä taso. Jos sitä ei tule, verkko rapautuu sadan miljoonan edestä per vuosi, ja se on kyllä järjetöntä taloudenpitoa, Martti Korhonen sanoo.

Oulusta liikenne- ja viestintävaliokunnan matka jatkui bussikyydillä iltapäivällä Kemiin. Kansanedustajat pääsivät siis itse testaamaan, kuinka rattoisasti matka tukkoisella nelostiellä taittuu.

Lähteet: YLE Oulu