Mikroauton rakentajan on turha laskea tunteja

Punaisesta ajoneuvosta lähtee kova ääni, ja maastomikroauto on toistaiseksi työnnettävä liikkeelle ihmisvoimin. Auton nokasta uupuu vielä joitakin peltejä, ja limsapullo toimittaa bensatankin virkaa.

mikroautoilu
Jani Pahkala (vas), Miika Pahkala ja Petteri Pahkala sekä maastomikroautossa Juho Alatalo (vas.) ja Joona Ainali.
Jani Pahkala (vas), Miika Pahkala ja Petteri Pahkala sekä maastomikroautossa Juho Alatalo (vas.) ja Joona Ainali.YLE / Raila Paavola

Team Pahkalan pojat rupesivat rakentamaan itselleen maastomikroautoa, koska Himangan kylillä asfaltit ovat kortilla. Suurin ero tavanomaiseen mikroautoon on 20 - 30 sentin maavara.

- Me ollaan porukalla ennekin rakennettu kaikenlaisia vempeleitä. Tämä ei ole rata-auto, vaan laite on kehitetty nimenomaan maastossa ajamiseen, Petteri Pahkala toteaa.

Auton vaihdelaatikko ja moottori on ostettu, kaikki muu mikroautoon tarvittava tavara on kerätty sieltä täältä. Aika paljon on yhteen viilattavaa, kun auto on rakennettu muun muassa kevarin koneesta, Suzukin rungosta ja Opelin vaihdelaatikosta.

Team Pahkalaan kuuluu viisi iältään 13-17 -vuotiasta poikaa: Jani, Miika ja Petteri Pahkala sekä Juho Alatalo ja Joona Ainali.

Uniikkiauton kehittäminen on aikaa vievää puuhaa, eivätkä pojat tunteja ole laskeneetkaan. Auton rakentaminen on hieman hidastunut syksyn tultua, koska koulu ja läksyt ovat vieneet illat. Poikien toiveissa on kuitenkin saada mikroauto viimeisen päälle kuntoon.

- Se valmistuu aikanaan, katsellaan. Maastoon olisi kyllä jo aika kova hinku, mutta mikroauton lopullista valmistumisaikaa ei oikein vielä tohdi povata.

Lähteet: YLE Keski-Pohjanmaa