Mainoskuvan ja taidekuvan raja on häilyvä

Taidekuvan ja mainoskuvan välistä eroa voi olla nykypäivänä vaikea hahmottaa. Tuleeko mainoskuvista taidetta kun ne viedään taidegalleriaan? Tällaisia pohdintoja herättää Vaasassa perjantaina avattava näyttely "Kaupallista valokuvataidetta".

kulttuuri
Esa Siltalopin valokuvanäyttely.
Näyttely valottaa myös mainosvalokuvan tekoprosessia.Mari Latva-Karjanmaa / YLE
Esa Siltalopin valokuvanäyttely.
Toimittaja Minna Salomäenpää.

Esa Siltalopilla on pitkä ura takana niin dokumentaarisena kuvaajana kuin mainoskuvaajanakin. Nyt hän on tuonut näyttelyyn nimenomaan mainoskuviaan. Taidehallin Galleria Ibiksessä avautuva näyttely sisältää niin sanottuja raakakuvia, mutta myös tekstillä ja grafiikalla höystettyjä valmiita mainoksia.

- Mainosvalokuva on taidetta, jos se on tarpeeksi kaunis, se on yhtä lailla taiteen tehtävä, viestittää kauneutta ja ammentaa sisältöä että katsoja jää miettimään, miksi kuva on tehty ja mitä se viestittää, Siltaloppi toteaa. Hän puolustaa mainoskuvien taiteellista arvoa kaupallisista lähtökohdista huolimatta.

Mainoksissa lähtökohta on rajoitettu, koska kuvan tilaaja määrittelee mitä halutaan. Siltaloppi kokee tämän kuitenkin haasteena.

- Kaupallinen kuva on haasteellinen reunaehtojensa takia, mutta tämä haasteellisuus johtaa parhaimmillaan korkealaatuiseenkiin taiteeseen.

Rajanvetoa ei välttämättä tarvita

Näyttelyn YLE Pohjanmaan kanssa katsastanut Kuntsin modernin taiteen museon johtaja Anne-Maj Salin katsoo, että nykypäivän kuvatulvassa rajanveto taidekuvan ja mainoskuvan välillä on hiuksenhieno.

- Tuntuu että tänä päivänä yhä enemmän käytetään taiteellisia ansioita ja taiteellisia tehokeinoja, kuvista ei haluta pelkkää tuotekuvausta, vaan niissä myydään ideoita, tunteita ja ajatuksia, Salin toteaa.

Salin kiittää monien mainoskuvien korkeaa laatua ja kunnianhimoa. Kun mainoksia näkee joka paikassa, niiden merkitys esimerkiksi lasten taidekasvatukselle on Salinin mukaan suuri.

- Lapset kasvavat siihen kuvaan ja oppivat erottamaan mikä on hyvää tai huonoa. Tietysti jos kuva on puhutteleva ja enemmän kuin pelkkä mainos, niin onhan sillä tärkeämpi ja kasvattavampi merkitys.

Salin katsoo, että Siltalopin näyttelyn kuvat ovat ensisijaisesti mainoksia, koska jokaisessa kuvassa on selkeästi logo näkyvillä. Kiitosta kuvat saavat silti.

- Täällä on hirveän hienoja kuvia, sellaisia teoksia, että jos esimerkiksi logo puuttuisi niin ne voisivat olla toisessa näyttelyssä esillä, eikä mainoskuva tulisi mieleenkään, Salin arvioi.

Lähteet: YLE Pohjanmaa / Minna Salomäenpää

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus