Tähdeksi tullaan yhä radion kautta

Radiosoitolla on yhä suuri merkitys sekä artisteille että levy-yhtiöille. Netti on viime vuosina mullistanut musiikin kulutustottumukset, mutta siitä huolimatta kotimaisen artistin on edelleen hyvin vaikeaa saavuttaa kaupallista menestystä ilman, että sen kappaleet nousevat radiokanavien soittolistoille.

viihde
Arto Tuunela
Pariisin Kevät -yhtyeen Arto Tuunela sanoo huomanneensa radiosoiton taloudellisen merkityksen.Pariisin Kevät

Musiikkiala on kokenut netin myötä jättimäisen rakennemuutoksen, mutta radion ja soittolistojen rooli on muuttunut yllättävän vähän, arvoi Warner Music Finlandin toimitusjohtaja Niko Nordström.

- Tietenkin musiikkilajista riippuen, mutta jos puhutaan mainstream-popista, niin menestyäkseen tarvitsee yhä radiosoittoa, Nordtröm sanoo.

Lähes kaikki aloittelevat ja asemansa jo vakiinnuttaneet artistit ja yhtyeet löytyvät nykyisin MySpacesta, YouTubesta, Facebookista ja monet myös Spotifystä. Niissä on hyvä olla mukana, mutta jos kotimainen musiikintekijä haluaa isompaa menestystä tai säilyttää paikkansa listakärjessä, vanhassa kunnon radiossa pitää yhä kuulua.

- Vaikka on MySpacet ja Spotifyt, niin kaikki eivät jaksa siellä loputtomiin surffata tai tonkia levykaupan hyllyjä, sanoo Pariisin Kevät -yhtyeen Arto Tuunela.

Samoilla linjoilla on myös jo pidempään soittolistoilla viihtyneen Fintelligensin Elastinen, joka luonnehtii radiota edelleen tärkeimmäksi promootiovälineeksi.

- Varsinkin jos hiphop-puolella haluaa saada nimeään esille isommin kuin vain internetin keskustelupalstoilla, niin radio on se merkkipaalu joka edelleen täytyy saavuttaa. Vaikka meillä on miljoona hittiä YouTubessa, en usko että ne olisivat tulleet ilman radiosoittoa, Elastinen arvelee.

Nordströmille, Tuunelalle ja Elastiselle ei juurikaan tule mieleen esimerkkejä suomalaisista artisteista, jotka olisivat saavuttaneet laajempaa kaupallista menestystä ilman radiosoittoa.

Radiosoitto on myös merkittävä tulonlähde artistille

Radiosoitto vauhdittaa keikka- ja levymyyntiä, mutta se näkyy myös suoraan artistin tilipussissa tekijänoikeuskorvauksien myötä. Jos biisistä tulee radiohitti, sen taloudellinen merkitys on tekijöille merkittävä.

Esimerkiksi Yleisradion radiokanavat maksavat yhden kappaleen soittamisesta tekijänoikeuskorvauksia useita kymmeniä euroja. Minuutti kotimaista musiikkia maksaa Ylelle karkeasti arvioiden 20 euroa.

Tämän on huomannut myös kesän aikana radiossa taajaan soitetun Pariisin Kevät -yhtyeen Arto Tuunela.

- Säveltäjänä ja sanoittajana, jos biisi soi radiossa, niin se näkyy kyllä. En ole päivätöitä lopettamassa, mutta olen kyllä pannut asian merkille, Tuunela naurahtaa.

Elastinen puolestaan sanoo, että pystyisi elättämään itsensä pelkillä tekijänoikeustuloilla.

- Suurin osa tuloistani tulee kuitenkin keikoista. Varmasti monet artistit pystyvät elättämään itsensä Teosto-korvauksilla, ja niin voisin minäkin, jos ei veri vetäisi keikoille, Elastinen lisää.

Myös kanavalla on väliä

Artistin ja levy-yhtiön kannalta tärkeintä on tietysti se, että biisit soivat radiossa. Silti myös myös sillä on väliä, missä ne soivat.

- Uuden musiikin kannalta ja nuoriso- ja populaarimusiikissa, niin tietenkin YleX on se tärkeä liekinsytyttäjä, sanoo Warner Musicin Niko Nordström.

Arto Tuunela sanoo kuuntelevansa radiota harvoin, johtuen päivätyöstään studiossa. Elastinen ja Niko Nordström ovat puolestaan panneet merkille, että harvemmin uusia kykyjä nostetaan esiin kaupallisilla kanavilla.

Summaten voidaan siis sanoa, että riippumattomista levy-yhtiöistä ponnistavien uusin kotimaisten rock- ja popartistien tuominen esiin on Suomessa käytännössä ainoastaan YleX:n harteilla. Kaupalliset kanavat soittavat uusia "nimettömämpiä" artisteja useimmiten vasta sen jälkeen, kun ne ovat päässeet soittoon YleX:llä.

Lähteet: YLE Uutiset / Tuomas Ferm