Kuru-laivan uppoamisesta 80 vuotta

Tampereelta Kuruun matkustajia kuljettanut höyrylaiva kaatui rajussa myrskyssä Näsijärvellä lähellä Siilinkaria 7.9.1929. Myrskyaallot löivät laivan kannelle ja vesimassat kaatoivat matkustajia täynnä olleen aluksen. Laiva upposi nopeasti. Suomen sisävesiliikenteen suurimmassa onnettomuudessa hukkui 138 ihmistä.

Kotimaa
Kuru-nimi laivan peräosassa.
Höyrylaiva Kurua nostetaan.YLE

Kuru-laivan traagisesta uppoamisesta myrskyisellä Näsijärvellä tulee tänä vuonna kuluneeksi 80 vuotta. Vaikka onnettomuuden silminnäkijöiden rivit ovat jo harvenneet, tapahtumien muisto elää vahvasti vieläkin pirkanmaalaisten mielissä.

Kukkia muistomerkille

Tampereella on muistettu höyrylaiva Kurun haaksirikon 80-vuotispäivää. Suomen sisävesiliikenteen historian suurimman turman muistotilaisuus järjestettiin Kalevankankaan hautausmaalla. Syysmyrskyssä kaatuneesta laivasta vain 22 pelastui.

Tampereella laskettiin maanantaina seppele Kuru-laivan haaksirikossa menehtyneiden kunniaksi. Turmaa olivat muistamassa mm. pormestari Timo P. Nieminen ja tuomiorovasti Olli Hallikainen. Yleisöä paikalle oli saapunut viitisenkymmentä.

Maitotilipäivä täytti laivan

Kurun turma kosketti useita perheitä. Laiva oli lauantain ja maalaisten maitotilipäivän kunniaksi täynnä ihmisiä.

-Tämähän on ollut suurin yksittäinen Tampereella tapahtunut onnettomuus. Se vielä tapahtui tuossa Siilinkarilla aivan lähellä Tampereen rantoja, joten ihmiset kokivat onnettomuuden hyvin läheisesti, kertoo museoamanuenssi Riitta Kela museokeskus Vapriikista.

Kuru-laiva lähti viimeiselle matkalleen Mustanlahden satamasta ja upposi vain kymmenen minuutin matkanteon jälkeen. Kiikkerä laiva ei pysynyt pystyssä pari-kolmimetrissä aalloissa.

-Tutkimuksissahan todettiin, että onnettomuus johtui ennenkaikkea siitä, että laivan rakennetta oli muutettu vuotta aikaisemmin eli laiva ei ollut rakenteellisesti sopiva tuollaiseen myrskyyn.

Kuru kynti aaltoja vielä pitkään

Ennakko-odotuksista poiketen Kurun taival ei kuitenkaan loppunut uppoamiseen, kertoo sisävesiliikenteen asiantuntija Juhani Valanto.

-Yllätys, yllätys. 14. marraskuuta Kuru jo lähti korjattuna liikenteeseen. Lopulta kävi sitten niin, kun linja-autoliikenne rupesi syömään näiden laivojen edellytyksiä ja niin keväällä 1939 Kuru myytiin ja peräti romutettiin, tehtiin proomuksi.

Muisto elää vielä pitkään

Kuru-laivan onnettomuus on koottu myös museokeskus Vapriikissa esillä olevaksi näyttelyksi. Museoamanuenssi Riitta Kelan mukaan näyttely koostuu kuvista ja laivojen pienoismalleista.

- Aamulehden kuvaaja Veikko Kanninen sitoi itsensä pelastamaan lähteneen laivan mastoon ja sai joitakin kuvia onnettomuuspaikalta vähän aikaa uppoamisen jälkeen. Näistä nostotöistä ja selvittelytöistä on kyllä runsaasti kuva-aineistoa saatavilla.

YLE Tampereen toimittaja Riitta-Liisa Ojala koosti vuonna 1989 muisto-ohjelman, jossa hän haastatteli ihmisiä, joita Kuru-laivan onnettomuus oli koskettanut. Haastateltavana oli ihmisiä, jotka selvisivät onnettomuudesta sekä niitä, jotka joutuivat avuttomina seuraamaan tapahtumia Tampereen rannoilta käsin.

Lähteet: YLE Tampere