Helsingin Bussiliikenteelle luvassa kaupungin rahoitusta

Helsingin Bussiliikenne Oy joutuu kassavarojen puutteen takia kääntymään kaupungin kukkarolle viimeistään ensi vuoden alussa. Kaupungin luottamusjohto on ilmoittanut olevansa valmis rahoittamaan yhtiötä, kunhan se tekee myös säästöjä.

Helsingin bussiliikenne
Mies korjaa bussia Koskelan varikolla Helsingissä.
Työt Koskelan varikolla loppuvat vuodenvaihteessa.YLE

Kaupungin kokonaan omistaman Helsingin Bussiliikenteen talous on ollut voimakkaan tappiollista jo vuosien ajan. Yhtiön tämän vuoden tappioksi ennustetaan 3,2 miljoonaa euroa. Viimeisten viiden vuoden kumulatiivinen tappio on yli 18 miljoonaa euroa.

Tilanne vaikeutui entisestään keväällä, kun yhtiö menetti useita linjoja sekä kaupungin sisäisen- että seutuliikenteen kilpailutuskierroksilla. Toimitusjohtaja Juha Hakavuoren mielestä kilpailutuksessa ei pärjätä jatkossakaan, jos kuluja ei karsita.

Ensi maanantaina yhtiö käynnistää korjaamo- ja hallintoväkeä koskevat yt-neuvottelut, joissa tähdätään 40 henkilötyövuoden karsimiseen. Myös Koskelan varikon lakkauttamista harkitaan.

– Tämä on todella kilpailtu ala ja tämän alan kilpailussa hinta ratkaisee. Se yritys, jolla on alimmat kustannukset pääsääntöisesti voittaa, tässä myös haetaan tulevaa kilpailukykyä.

Hakavuoren mukaan säästöjä haetaan jatkossakin, mutta muita suuria rutistuksia ei ole suunnitteilla.

– Tämä on nyt semmoinen kertaluokkainen isompi toimenpide, johon ryhdyttiin. Sen jälkeen toiminta jatkuu mahdollisimman normaalisti.

Työntekijät kaipaavat omistajaa juttusille

Työntekijäpuolella yt-ilmoitus otettiin vastaan hämmentyneissä tunnelmissa. Koskelan varikon väki ihmettelee, miksi taloudellisesti toimiva yksikkö on joutumassa lakkautuslistalle, etenkin kun pienessä toimipaikassa on poikkeuksellisen hyvä työilmapiiri.

JHL:n pääluottamusmies Hannu Toikkanen toteaa, että neuvotteluihin lähdetään melko rauhallisina kaikesta huolimatta.

– Kyllähän tätä on ounasteltu, mutta aina tällainen silti tulee yllätyksenä, eikä tätä ennen ole yhtään puhuttu siitä, mitä taloudellinen tilanne tarkoittaa. Nyt tilanne on onneksi sillä tavalla poikkeuksellinen, että omistaja on tullut tässä vastaan. Tarkoitus on selvitä ilman lomautuksia ja irtisanomisia niin, että uusi työ löytyisi kaupungin sisältä.

Pelkkää kiitosta yhtiön omistajalle ei Toikkaselta kuitenkaan satele. Varikolle tai ratin taakse eivät kaupungin luottamusjohdon toiveet ja näkemykset tahdo kantautua.

– Aina on huvittanut se, kuinka vähän on päättäjät olleet tekemisissä henkilöstön kanssa ja kuinka vähän loppujen lopuksi näistä asioista on avoimesti vuorokeskustelun kautta puhuttu. Me kuitenkin haluaisimme keskustella ihan suoraankin siitä, mitä omistaja meiltä odottaa.

Kaupunki tarvitaan yhtiötä pelastamaan

Omin voimin Helsingin Bussiliikenteen talous ei kuitenkaan selviä plussan puolelle. Yhtiöjohdon laskujen mukaan illman erillisiä toimia yhtiön talous olisi vielä vuonna 2013 miljoona euroa tappiolla. Apua tarvitaan sekä akuuttiin kassakriisiin että taseen vahvistamiseen.

Pääomalainasta tai -tuesta neuvotellaan parhaillaan ja kaupungin omistajapolitiikasta vastaava konsernijaosto on väläytellyt sille vihreää valoa. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja, kokoomuksen Risto Rautava uskoo, että Helsingin Bussiliikenne selättää talousongelmansa.

– Yhtiössä on hyvä johto ja hyvä henkilöstö. Minulla ainakin on luotto siihen, että tämä tulee korjaantumaan vielä vuoteen 2014 mennessä. Kaupungin strategiana on ilman muuta omistaa se yhtiö myös jatkossa ja tämä välikausi täytyy hoitaa tavalla taikka toisella muun muassa rahotusjärjestelyjen osalta.

Lähteet: YLE Helsinki