Älä valahda työtuoliin

Istumatyö saattaa kipeyttää niskan ja hartiat sekä jumiuttaa alaselän. Ongelmat voi välttää yksinkertaisin niksein: istu ryhdikkäästi, pidä taukoja, venyttele ja jaloittele.

terveys
Selkäkipu on taattu, jos työpäivät istuu näin.
Selkäkipu on taattu, jos työpäivät istuu näin.YLE / Lahti

Istumatyössä yksipuolinen työasento kuormittaa ihmistä. Helposti tulee ensin istahdettua työtuoliin terhakkaasti, mutta vaivihkaa asento repsahtaa ja ihminen valuu tuolinsa uumeniin.

Työfysioterapeutti Merja Toivonen Terveystalosta tietää, että istuma-asento valahtaa vääränlaiseksi helposti.

- Ihmisen pitäisi istuessaankin pitää yllä aktiivista asentoa eli vartalon lihaksistossa pientä pitoa kaiken aikaa. Istuessa pitää olla ryhdikäs. Tuolin uumeniin ei saa valahtaa. Yleensä aktiivinen asento karkaa siksi, että työpistettä ei ole säädetty ihmisen mittojen mukaan.

Jalat maahan ja peppu tuolin perälle

Jos tuntuu, että asento tuolissa levähtää, kannattaa siis kokeilla erilaisten nuppien ja säätimien laittamista kohdalleen.

Työpisteessä jalkojen tulee yltää tukevasti alustalle ja ristiselkä tuetaan tuolin selkänojaan. On siis muistettava istua tuoliin mahdollisimman perälle. Yläraajatkin on tuettava.

Se, millainen tuoli käytettävissä on, vaikuttaa paljon. Esimerkiksi satulatuoli pitää alaselän väkisin ryhdikkäänä, kertoo työfysioterapeutti Toivonen.

Kipu herättää huomaamaan huonon asennon

Merja Toivosen mukaan ihminen ei useinkaan tule ajatelleeksi rötköttävänsä tuolissa.

- Ei siinä mikään hälytä, kun istuskellaan rennosti. Asento tuntuu mukavalta siihen asti, että tulee kipu. Siinä vaiheessa yleensä huomataan syyn olevan vähän veltto istuma-asento.

Viimeistään tällaisen havainnon jälkeen on syytä laittaa työpiste ja asento kuntoon.

Välttämätöntä on muistaa myös taukojumppa.

- Työpäivän aikana pitää nousta jaloittelemaan, vaihtaa asentoa, venytellä ja pyöräytellä hartioita. Tällaista ennaltaehkäisevää toimintaa pitäisi olla jo ennen, kuin vaivoja tulee. Työtä pitää muutenkin tauottaa, vaikka olisi kuinka hyvä työpiste.

Lähteet: YLE Lahti