Äitienpäivälahjaksi lenkkarit

Jos äitienpäiväpaketista paljastuisi uudet lenkkikengät, moni nainen nakkelisi niskoja aina seuraavaan merkkipäivään asti. Rovaniemeläiselle Elina Oinaalle se puolestaan oli paras lahja, jonka jalkavaivasta toipunut urheilullinen nainen saattoi saada.

maratonjuoksu
Elina Oinas
Rovaniemeläinen Elina Oinas juoksee Levin Ruskamaratonilla elämänsä ensimmäisen puolimaratonin.YLE / Sauli Antikainen

Siitä alkoi harjoittelu ensimmäiselle puolimaratonille, jonka Oinas juoksee lauantaina Levin Ruskamaratonilla.

- Olin niin tyytyväinen, kun sain kipeän jalan vihdoin kuntoon. Äitienpäivästä asti olen lenkkeillyt säännöllisesti, Elina Oinas kertoo.

Ensimmäinen pitkänmatkan startti mietityttää. Vaikka kahden pikkulapsen äidiltä urheilutaustaa löytyykin, hyvät neuvot ovat tarpeen.

- Tärkein ohje on, että ei kannata lähteä itseänsä nopeamman porukan matkaan, Matti Jääskeläinen Testaus- ja kuntotutkimusasema TesKu ay:stä ohjeistaa ensikertalaista.

108 maratonia viisikymppistensä jälkeen juossut mies tietää, mistä puhuu. Jääskeläinen on ensimmäisiä maratonkoulun vetäjiä Suomessa. 15 vuoden aikana on havaittu, että rapakuntoinen voi juosta maratonin jo yhdeksän kuukauden määrätietoisen harjoittelun jälkeen.

- Perussääntönä neuvoisin aluksi urheilemaan kolme kertaa viikossa vähintään puoli tuntia kerrallaan. Voi hölkätä tai kävellä, kunhan tulee hiki. Hengästyä ei saa liikaa. Näin jatketaan ensimmäiset kuusi viikkoa tai kolme kuukautta, riippuen lähtökunnosta, Jääskeläinen neuvoo.

"Nälkäinen susi juoksee kovemmin"

Kuukausien harjoittelun jälkeen viimeinen viikko ennen maratonia kannattaa ottaa rennosti ja liikkua puolet normaalista määrästä. Myös ruokahuollosta on syytä huolehtia.

- Kannattaa syödä hiilihydraattipitoista ruokaa, myös nesteen tankkaus on tärkeää. Päivää ennen juoksua voi syödä normaalin aterian, mutta starttipäivänä nälkäinen susi juoksee kovemmin, Jääskeläinen toteaa.

Mies neuvoo pitkälle matkalle starttaavia syömään juoksupäivän aamuna kunnon aamupalan, mutta ei mitään vatsaan jäävää. Lisäksi voi juoda päiväkahvit. Tärkeintä on syödä ruokaa, johon elimistö on tottunut.

- Jos mukana on tuttu energiageeli, sitä voi syödä juoksun aikana. Muuten pärjää hyvin maratonjärjestäjien tarjoamilla eväillä ja juomilla, Jääskeläinen sanoo.

Elina Oinas myöntää, että lauantainen kisa jännittää. Tsemppiä hän saa mukana juoksevilta perheenjäseniltä.

- Mies innostui lähtemään kokonaiselle maratonille, pikkusisko ja -veli juoksevat myös puolimaratonin ja yksi siskoista varttimaratonin, Elina Oinas kertoo.

27. Ruskamaraton starttaa lauantaina kello 12 maratonlähdöllä Hotelli Levitunturin edestä. Puolimaratonille lähtijät aloittavat urakkansa kello 14 ja varttimaratonin juoksijat kello 14.15.

Lähteet: YLE Lappi / Maija-Liisa Juntti