Merikapteenit rantautuvat Lahteen

Pohjoismaiden laivanpäällystön ammattiliitot kokoontuvat vuorotellen eri maissa. Viime vuosina on olluta tapana kokoontua siinä kaupungissa, josta liiton toiminnanjohtaja on kotoisin. Nyt kokoontuminen on Lahden Sibeliustalossa, koska Suomen Laivanpäällystöliiton toiminnanjohtaja on lahtelainen Pekka Partanen.

Laivanpäällystöliitto
Merikapteeni Pekka Partanen sen mielestä merimiesten työ ja elämä ovat muuttuneet kiireisemmäksi.YLE / Lahti

Merikapteenin ammatti oli Pekka Partasella haaveena jo pikkupoikana. Hän toteutti haaveensa ja on viettänyt merillä yli 30-vuotta elämästään.

- Romantiikkaa ei merimiehen elämässä ole kuin korkeintaan merimiesvalsseissa. Romantiikka on muodostunut lähinnä maissa elävien ihmisten kirjoittamista teksteistä ja ajatuksista. Todellisuudessa se on ollut kovaa työtä aina ja on edelleen, ei enää niin ruumiillista, mutta henkisesti raskaampaa.

Jos ennen olivat laivat puuta ja miehet rautaa, nykyään molemmat ovat terästä, sanoo Partanen. Merimiesten työ ja elämä ovat muuttuneet kiireisemmäksi, kuten muillakin aloilla.

Satamissa viivähdetään vain tovi eikä nykyään ehdi tutustua uusiin maihin ja kulttuureihin, kuten joskus ennen.

Nuoria vaikea houkutella merille

Merikapteeni Partasen mielestä koko merenkulun suuri haaste on saada nuoret kiinnostumaan alasta. Ihmiset eivät tänä päivänä halua olla irti muusta yhteiskunnasta.

Ennen nuorien houkutteleminen merille oli helpompaa. Partanen itse suosittelee alaa kaikille. Nuorien houkuttelemiseksi on järjestetty erilaisia rekrytointikampanjoita.

Netistä löytyy Sea ventures-sivusto, (siirryt toiseen palveluun) jossa esitellään koulutusta. Oppilaitoksissa on käyty esittelemässä merenkulkua yhtenä mahdollisena ammattina.

Yhtenä keinona ovat olleet täsmäiskut paikkakunnille, joilla on lakkautettu teollisuutta. Siellä on kerrottu, että on mahdollisuus kouluttautua myös meriammattiin ja silti on mahdollisuus asua kotipaikkakunnassaan.

- Käy vain laivoilla töissä ja puolet ajastaan voi viettää kotonaan.

Merirosvot kiusana

Yksi tämän päivän kansainvälisen merenkulun vitsauksista on merirosvot. Moni ihmettelee, miten he pääsevät pienistä aluksistaan valtaamaan isojakin valtamerilaivoja.

Partasen mukaan merirosvot ovat yksinkertaisesti niin taitavia omassa toiminnassaan ja lisäksi heillä on usein raskastakin aseistusta, jolla he uhkaavat, elleivät muuten laivaan pääse.

- Kun ammutaan singolla kannelle, merenkulkijat mielellään suojautuvat sisätiloihin ja silloin on helppoa nousta laivaan, toteaa Partanen.

Lahden kokoontumisessaan pohjoismaalaiset laivanpäällystöliittojen edustajat ja meriturvallisuusjohtajat käsittelevät kaikkiaan kahdeksaa teemaa, joista yksi on merirosvous ja sen ehkäisy.

- Vaikka se ei paljon suomalaisia kosketa, niin muita pohjoismaalaisia aluksia liikkuu merirosvousalueilla päivittäin.

Lähteet: YLE Lahti