Kytkykauppa vähentänyt operaattorin vaihtoja

Kuluttajat vaihtavat matkapuhelinoperaattoria aiempaa harvemmin. Numeronsiirroista vastaavan yhtiön, Numpacin mukaan matkapuhelinnumeroita on tänä vuonna siirretty operaattorilta toiselle viimevuotista vähemmän. Liittymien kilpailuttamista ja numeroiden siirtomahdollisuuksia ovat karsineet määräaikaiset sopimukset sekä puhelinten kytkykauppa.

talous
Miehen käsi pitää matkapuhelinta ottaakseen valokuvan Helsingin Tuomiokirkosta.
Yle

Matkapuhelinliittymien kilpailuttaminen vauhdittui Suomessa vuonna 2003, jolloin oman tutun puhelinnumeron säilyttäminen operaattoria vaihtaessa tuli mahdolliseksi.

Vuonna 2005 matkapuhelinnumeroita siirrettiin operaattorilta toiselle useina kuukausina yli 100 000 numeron kuukausivauhdilla. Helmikuussa 2005 kirjattiin ennätys - yli 208 550 siirtoa.

Vuoden 2008 marraskuussa siirtointo painui alimmillaan 28 540 numeroon kuukaudessa, mutta vuonna 2009 siirtomäärät olivat taas nousussa. Kuluva vuosi on kuitenkin ollut - tammikuuta lukuun ottamatta - alamäkeä, eli siirtomäärät ovat jääneet viimevuotisesta.

- Se on ollut aika stabiilia, hivenen ehkä vähentynyt viime vuoden huippuvuodesta, sanoo Numpacin toimitusjohtaja Seppo Backman.

Operaattorit myöntävät laskun

Haastajan asemasta noussut matkapuhelinoperaattori DNA on kertonut avoimesti asiakkaiden vaihtuvuuden pienentymisestä.

- Meidän asiakasvaihtuvuus on laskusuunnassa tällä hetkellä, vahvistaa DNA:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen.

TeliaSonerasta todetaan, että vaihtuvuus on ollut yleisen trendin mukaista.

- Kytkykauppa tai määräaikaiset sopimukset kaikkien operaattoreiden asiakaskunnassa, niiden määrä on korkeampi, se varmaan osaltaan vaikuttaa, sanoo TeliaSoneran Suomen myyntijohtaja Juha Koivuniemi

Ketjusopimukset koetaan ongelmaksi

Elisassa alkuvuoden kehitys on ollut päinvastaista, eli matkaviestinliittymien vaihtuvuus on hieman kasvanut. Elisassa katsotaan, että yleisellä tasolla vaihtuvuuden vähenemisen taustalla on kuluttajan kannalta hankalia asioita.

- Monille kuluttajille tulee ikävänä yllätyksenä se, että he eivät voikaan vaihtaa palveluntarjoajaa, koska heillä on heidän tietämättään ketjuuntunut määräaikainen sopimus, kertoo johtaja Panu Lehti Elisasta.

Kuluttaja-asiamies ja TeliaSonera Finland ovat parhaillaan hakemassa korkeimmalta oikeudelta valituslupaa määräaikaisten kännykkäsopimusten jatkamista koskevaan markkinaoikeuden päätökseen.

Jutussa on kyse muun muassa siitä, voidaanko kuluttajan reagoimattomuutta määräaikaisen sopimuksen irtisanomismuistutukseen pitää uuden määräaikaisen sopimuksen tekemisenä.

Elisassa uskotaan, että tilanne korjautuu viimeistään lainmuutoksen kautta.

- Toivon mukaan uuden viestintämarkkinalain myötä automaattisesti ketjuuntuvat sopimukset kielletään, Lehti sanoo.

Muutos on todennäköinen, sillä esimerkiksi sähkökaupassa määräaikaisen sopimuksen päättyminen ilman erillistä uusimista siirtää kuluttajan niin sanotulle toimitusvelvolliselle hinnalle. Eli sopimus muuttuu toistaiseksi voimassaolevaksi ja ehkä kalliimmaksi, mutta samalla helpommin irtisanottavaksi.

Lähteet: YLE Uutiset / Jarmo Olavi Koponen