Vehviläinen: Huoli päästörajoitusten kustannuksista ymmärretään

EU-maat eivät ole halukkaita muuttamaan linjausta, jonka mukaan laivojen rikkipäästöjä on vähennettävä vuodesta 2015 alkaen. Liikenneministeri Anu Vehviläinen keskusteli asiasta torstaina EU:n liikenneministerien epävirallisessa kokouksessa Antwerpenissä.

talous

Päästörajoitusten tiukentaminen merkitsisi tuntuvia lisäkustannuksia merirahdille.

Meriliikenteessä käytetään tällä hetkellä polttoöljyä, jonka rikkipitoisuus on prosentin. Vuodesta 2015 eteenpäin pitoisuuden olisi tarkoitus olla 0,1 prosenttia.

- Minun tulkintani on, että EU-maat eivät ole halukkaita eivätkä valmiita muuttamaan IMO:n peruslinjausta, jonka mukaan rikkipitoisuudeltaan 0,1-prosenttiseen polttoaineeseen pitää päästä. Sellaisia puheenvuoroja kokouksessa ei ollut.

Vehviläinen sanoi keskiviikkona YLE Uutisille, että Suomi haluaisi lykkäystä rikkipitoisuuden laskemiselle. Torstain kokouksessa aikatauluasiaa ei kuitenkaan juuri otettu esille. Suomen lisäksi ainoastaan Viro mainitsi asian.

EU-komissio on tehnyt useita selvityksiä rikkipitoisuuden laskemisen vaikutuksista merirahdille.

- Erityisesti kustannusvaikutuksista olisi vielä tehtävä tarkempi analyysi, Vehviläinen sanoo.

Jos merirahdin hinta kallistuu, pelkona on, että kuljetukset maanteillä - pahimmillaan niin sanotut rekkarallit - lisääntyvät.

Lähteet: YLE Uutiset