Itälä vaatii Euroopan telakoiden piilotukia kuriin

Europarlamentaarikko Ville Itälä (kok.) on tehnyt kirjallisen kysymyksen komissiolle, jossa hän haluaa selvityttää telakoiden piilotuet Espanjassa, Britanniassa ja Ranskassa. Kyse on tax lease -järjestelmästä, jossa rahalaitos hankkii laivan omistukseensa telakkayhtiöltä, mutta solmii pitkäaikaisen leasingsopimuksen varustamoyhtiön kanssa.

talous
STX::n Turun telakan portti.
Turun telakan hiljeneminen synkistää Turun seudun työllisyyslukuja.YLE / Markku Sandell

Tyypillisesti rahoitusleasingissä vuokralaisena oleva taho saa vuokrakauden alussa tehdä laivasta korotettuja poistoja, joista hyötyy myös omistaja.

- Tämä on Suomen kannalta erittäin vakava ja vaarallinen asia. Kilpailulainsäädäntö kieltää telakoiden tukemisen, mutta tällaisin erilaisin verojärjestelmin sitä kuitenkin muissa maissa kuin Suomessa tehdään. Se tietenkin haittaa Turussakin telakkaa pärjäämään kilpailussa, Itälä kommentoi.

Suomen telakkateollisuuden mukaan etenkin Espanjan tax lease -malli antaa espanjalaisille telakoille 20-25 prosentin hintaedun ja sen soveltaminen on syrjivää.

- Tämä vääristää kilpailua. Tämä on ollut tiedossa, mutta kun verojärjestelmät ovat kansallisia, eivätkä EU:n luomia, niin tämä on ollut tällaista taiteilua asioiden kanssa. Komissio on kuitenkin kiinnittänyt samaan asiaan huomiota ja alkaa tutkia asiaa. Toivottavasti nämä kikkailut nyt kielletään, Itälä toteaa.

Aika käymässä vähiin

Komissio tutkii parhaillaan ainakin Espanjan toimintaa. Britannian ja Ranskan tax lease -järjestelmistä ei tähän mennessä ollut tehty ilmoituksia komissiolle.

- Euroopan telakkateollisuudelle kello käy vartin vaille 12. Turussa voisi sanoa, että kello on jo viisi vaille 12. Kiire näillä asioilla on. On täysin kohtuutonta, että kun halutaan, että Euroopassa on reilu avoin kilpailu, niin nythän se ei sitä ole.

Itälän mukaan Suomi on hoitanut tukiasiat mallikkaasti.

- Suomen valtio on tehnyt sen mitä voi. Toivoa tietenkin sopii, että valtio vielä katsoisi itse, että millaisia laivoja se voisi esimerkiksi puolustusvoimille ja rajavartiostolle rakentaa. Viking Line on tietenkin ongelma siinä kohtaa, että jos valtio tukee vain yhtä yhtiötä, niin EU:n kilpailuviranomaiset voivat tarttua siihen, että se ei ole lainsäädännön mukaista. Helppo asia tämäkään ei ole. Täytyy vain toivoa silti, että Viking nopeasti tekisi päätökset asiassa, Itälä pohtii.

Lähteet: YLE Turku