Nurmisella varaudutaan kasvuun

Huolinta-ala uskoo vahvasti rahtiliikenteen kasvuun. Tämä näkyy Tohmajärven Niiralassa toimivan Nurminen Logisticsin halleilla, jossa rajan yli kuljetettavan rahdin määrä on jo kasvanut selvästi. Myös Venäjän puolella uskotaan rahtimäärien kasvun jatkuvan viimevuotisen sukelluksen jälkeen. Nurmisen alueella on tänään vietetty uuden varastohallin harjakaisia.

Niirala, Tohmajärvi
Betoniauto suuressa varastohallissa valamassa lattiaa.
Nurminen Logisticsin valtavat varastohallit Niiralassa ovat viime vuodet olleet vähällä käytöllä, koska huolintayhtiö on keskittänyt terminaalitoimintonsa Luumäelle.YLE / Ari Haimakainen

TohmajärviSähkölaitteesta alkanut tulipalo riehui Nurmisen terminaaleilla viime vuoden kesäkuussa. Yksi suurista halleista tuhoutui täysin.

Nyt tilalla on uusi 6 000 neliön halli. Kahden miljoonan euron halli on tilavampi ja toimivampi. Hallissa on muun muassa suuri ovi, jonka ansiosta rakennuksessa voidaan käsitellä kontteja kurottajalla, mikä on selvä parannus edelliseen halliin.

Venäjältä tuodaan puuta ja sellua, sinne viedään paperia ja kartonkia. Taantumasta toipuminen tuntui täällä heti. Nurminen Logisticsin aluepäällikkö Seppo Turunen.

- Varovaista nousua on toki ollut. Meillä määrät vähenivät viime vuonna 50 prosenttia. Silloin saatiin pohjakosketus. Nyt määrät ovat kääntyneet selvähköön nousuun, puhutaan 20 prosentin noususta tonnimäärissä mitaten, kertoo Nurminen Logisticsin aluepäällikkö Seppo Turunen.

Vuosittain alueelta lähtee noin 100 000 tonnia tavaraa. Nurmisen rahdista puolet kulkee junilla ja puolet rekoilla. Päivittäin Nurmisen alueelta lähteekin tavarajuna ja sen lisäksi letka rekkoja.

Konttitavarassa hyvät kasvun mahdollisuudet

Tällä hetkellä konttitavara on vietävä rekalla rajan yli, sillä Venäjän Värtsilän tulli ei salli kontteja raiteille. Siksi kontteja kuljettavien junien on tehtävä 600 kilometrin lenkki Vainikkalaan.

Suomen ja Venäjän ministeriöt ovat neuvotelleet konttiliikenteen sallimisesta myös Värtsilässä. Muutos lyhentäisi itäsuomalaisten yritysten rahtausmatkaa ja toisi lisäliikennettä ulkomailta.

Konttiliikenteen sallimista ajaa muun muassa Pohjois-Karjalan kauppakamari.

- Pidän konttistatusta hyvin tärkeänä. Meillä on tälläkin hetkellä kehittämishankkeita, joissa gävleläiset Ruotsin puolella ja Rauman satama ovat mukana. Yritämme, että saataisiin aikaiseksi tällainen kuljetuskäytävä Gävle-Rauma-Niirala aikaiseksi. Nimenomaan näissä kuljetuksissa Niiralan kapasiteetti ottaisi vastaan vielä enemmänkin. Näitä kuljetuksia me saisimme lisää jos tämä konttistatus saataisiin, kertoo toimitusjohtaja Tiina Tolvanen.

- Se monipuolistaa meidän palveluja ja silloin Värtsilä-Niiralan rajanylityspaikalla ei ole mitään rajoitteita. Sillä on myönteinen vaikutus koko liikenteeseen, Turunen kertoo mahdollisuudesta.

Nyt Nurminen Logisticsilla on infrastruktuuri kunnossa. Tämänhetkiseen tilanteeseen verrattuna alueella voitaisiin käsitellä kolminkertainen määrä tavaraa.

Lähteet: YLE Pohjois-Karjala / Heikki Haapalainen