1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. metro

Lumi ja jää saattavat yllättää automaattimetron

Talvinen sää saattaa tuoda ongelmia automaattimetron laiturioviin. Ulkona sijaitseville asemille rakennettavat laituriovet voivat jäätyä talvisissa olosuhteissa.

metro
Ensi talvi näyttää, miten laituriovet kestävät pakkasessa.HKL

HKL testaa laituriovia jo nyt Vuosaaren asemalla. Matkustajakäyttöön ne tulevat jo lokakuussa. Jäätymisen aiheuttamat ongelmat aiotaan estää sähkölämmityksellä, kertoo projektipäällikkö Kimmo Reiman.

– Kyllä lumi ja jää ovat se suurin haaste. Jos oikein kovasti sataa lunta ja sitä kerrostuu, ja on vielä sopivasti kosteutta joka jäätyy, niin se on aika haasteellinen ympäristö. Pyrimme varautumaan tilanteeseen lämmitysjärjestelmillä, jotka sulattavat ovia ja pitävät ne toiminnassa.

Helsingin metro on maailman pohjoisin maanalainen. Talviset olosuhteet ovat yksi tärkeimmistä syistä siihen, miksi HKL testaa laituriovia jo tästä syksystä alkaen Vuosaaren asemalla.

– Jos ongelmia ilmenee, haluamme korjata ja kehittää järjestelmää ennen laajamittaisempaa asennusta.

Turvalaitteiden asennukset sulkevat koko metroliikenteen

Ensi yönä HKL asentaa metrovalvomoon uuden turvalaitteen automatisointia varten. Asennuksen takia metro on suljettu tästä illasta klo 20 alkaen sunnuntaihin noin klo 11 asti.

Tilanne on erikoinen, sillä koko metroliikennettä ei ole korvattu busseilla kertaakaan aikaisemmin metron 28-vuotisen historian aikana.

– Tämä uusittava asetinlaite varmistaa sen, että että vaihteet ja opastimet ovat oikeassa asennossa. Asetinlaite mikä meillä nyt onkäytössä, on alkuperäinen 80-luvulta.

Liikennekatkoksen aikana Itä-Helsinkiin pääsee busseilla 99M ja 99V.

Bussi 99M ajaa Rautatientorilta Mellunmäen metroasemalle ja 99V Rautatientorilta Vuosaaren metroasemalle. Bussit pysähtyvät ainoastaan metroasemilla tai niiden läheisyydessä olevilla pysäkeillä. 99M lähtee Rautatientorilta laiturista 9 ja 99V laiturista 8.

Bussien 99M ja 99V liikenne päättyy lauantai-iltana noin klo 23.30 ja alkaa sunnuntaina klo 6:n jälkeen. Bussit ajavat noin 5–10 minuutin välein, mutta niiden matka-aika on hieman pidempi kuin metrolla. Matkaan kannattaakin varata enemmän aikaa kuin normaalisti.

Kaupunkilaisia huolettavat poikkeustilanteet

HKL on järjestänyt vuoden aikana asukastilaisuuksia metron automatisoinnista, sillä kysymyksiä automatisoinnista satelee tiuhaan. Tämän syksyn viimeiset asukasillat järjestetään 27.9. Herttoniemessä ja 4.10. Kalliossa.

- Harva tietysti ajattelee sitä, että hisseissä oli joskus takavuosina kuljettajia. Tänä päivänä tuskin kukaan kuitenkaan pelkää astua kuljettajamattomaan hissiin. Metrossa on ihan sama ajatus: automaattimetroja ja kuljettajamattomia metroja on maailmassa hyvin paljon ja niitä rakennetaan koko ajan lisää, sanoo Reiman.

Yleisin kysymys on Reimanin mukaan se, mitä tapahtuu, jos juna pysähtyy asemien välille.

- Automaattimetro rakennetaan ensinnäkin niin varmistetusti, että junan ei pitäisi jäädä asemien välille. Jos juna kuitenkin pysähtyy, niin pyrimme saamaan sen äkkiä takaisin liikkeelle tietojärjestelmien käynnistämisellä. Viimeisenä keinona on se, että saadaan mahdollisimman nopeasti sellainen henkilö sinne junaan, joka pystyy ajamaan junan käsin sieltä pois.

Ajotaitoisia ihmisiä löytynee tulevaisuudessa asemilta, sillä metronkujettajat koulututetaan laituri-isänniksi- ja emänniksi. He toimivat asiakapalvelutehtävissä ja liikkuvat asemilla ja junissa.

Lähteet: YLE Helsinki

Lue seuraavaksi