Kirjasto houkuttelee lapsia kirjapeliseikkailuun

Kotkassa on kehitelty pelimuotoinen sähköinen kirja, jolla halutaan madaltaa lasten kynnystä tulla kirjastoon. Erityisesti poikia houkutellaan kirjallisuuden ääreen.

Kotka
Koululaispojat pelaavat tietokoneella.
YLE / Antti Kolppo

Kirjapelissä hyödynnetään roolipelin ominaisuuksia ja tietotekniikan mahdollisuuksia. Uhkaava vaara -nimistä kirjapeliä testattiin perjantaina Kotkan pääkirjaston lasten- ja nuortenosastolla.

Peli tarjoaa monivalintaisen seikkailutarinan, jossa yhdistetään perinteinen kirjallisuus sekä pelimaailman ajattelu.

Kirjapeli laittaa lukemaan pelatessa

Kotkalaisten ysiluokkalaisten nuorten ryhmän käsikirjoittamassa Uhkaava vaara -pelissä tuntematon vaara vaanii saarella sijaitsevaa asutusta. Myös musiikki ja kuvat ovat kotkalaisten nuorten taiteilijoiden tekemiä. Teknistä puolta toteuttanut pelisuunnittelija Kim Soares oivalsi kirjastoväen huolen.

- Kirjapeli on tavallaan sisääheittotuote kirjastoon. Kirjapeli pakottaa lukemaan, vaikka mukana on seikkailumaisuutta ja peleistä tuttuja asioita. Samalla kuitenkin avautuu ovi kirjojen maailmaan.

Kovasti Kotkaa muistuttava kaupunki on pääosassa. Liikkeellä on vaaraa ja uhkaa, monsterit valtaavat kaupungin. Fantasia on lasten mieleen.

- No pelissä zombit valloittaa maailmaa ja sellaiset örkit, joita vastaan pitää taistella, Haukkavuoren koulun viidesluokkalainen Elias Javanainen tiivistää.

"Pojat pitää saada kirjastoon"

Kotkan kirjastossa pistettiin pari vuotta sitten päät yhteen ja päätettiin, että lapset on saatava lukemaan. Kasvuikäisiä tyttöjä kirjastossa riittää, mutta poikia lainaustiskillä vierailee vähemmän. Sähköisen kirjapelin ovat kehittäneet kotkalaisten nuorten kirjoittajien ryhmä, kourallinen seudun luovien alojen yrityksiä sekä seudun kehitysyhtiö Cursor Oy.

- Toisaalta minusta pojille ei ole niin kiinnostavaa tarjontaakaan, Kotkan pääkirjaston lasten- ja nuorten osastonjohtaja Pirjoriitta Mäkelä miettii.

- Seikkailupeli toivottavasti houkuttelee poikiakin lukemaan. Siitä lähdettiin reilut kaksi vuotta sitten liikkeelle, että erityisesti poikia pitää houkutella kirjojen pariin. Kirjapeliä pitää tulla pelaamaan kirjastoon, eikä tätä laiteta nettiin. Ajatus on saada lapset ja nuoret tänne kirjastoon.

Kirjapeli osaksi opetusta

Kirjapeli viedään Kotkan lisäksi myös Pyhtään ja Haminan kirjastoihin. Ensi vuonna tavoitteena on saada peli myös osaksi koulujen opetusta. Kirjaston käyttöön räätälöity tekniikka toimii tulevaisuudessa pohjana myös uusille kirjapeleille.

Mediakasvatusprojektista innostui myös opetusministeriö, jolta saatiin rahaa esimerkiksi kannettavia tietokoneita varten.

- Oppitunneilla voitaisiin tehdä töitä yhdessä ainakin kuvaamataidon, musiikin, äidinkielen ja atk:n kesken. Itse tuotettu sisältö voidaan muuttaa täällä kirjastossa sitten kirjapeliksi, Noora Kiili Kotkan-Haminan seudun kehitysyhtiö Cursorista kertoo.

Haukkavuoren koulun viidesluokkalaisen Atte Kunnaksen lukutottumuksiin kovakantiset kirjat eivät vielä kuulu.

- Välillä luen Aku Ankkaa ja muita sarjiksia. Kirjapeli on kyllä tosi kiva ja jännittävä, uuteen lukukokemukseen tyytyväinen Atte kehuu.

Lähteet: YLE Kymenlaakso / Laura Mäkiniemi