Toiselle Joensuu on vireä, toiselle kuollut

Nettikeskusteluissa Pohjois-Karjalan matkailumarkkinointia pidetään sekä osuvana että harhaanjohtavana. Matkailuliiketoiminnan professori Raija Komppula ei ihmettele mielipiteiden hajaantumista.

Joensuu
Matkailuliiketoiminnan professori Komppula Raija Itä-Suomen yliopistosta.
Matkailuliiketoiminnan professori Komppula Raija Itä-Suomen yliopistosta.YLE / Mari Itkonen

YLE Pohjois-Karjala lanseerasi elokuun alussa nettisivuilla leikkimielisen kyselyn maakunnan paikkakuntien matkailumarkkinointien osuvuudesta. Vakiasukkaita, matkailijoita ja kesäasukkaita houkuteltiin arvioimaan kertovatko Pohjois-Karjalan matkailua edistävän Karelia Expertin mainoslauseet totuuden paikkakunnista.

Esimerkiksi Joensuuta mainostetaan lauseella: "Joensuu on vireä ja kasvava maakuntakeskus, jolla on matkailijoille paljon tarjottavaa."

Joensuun matkailumarkkinointia arvioitiin nettikeskustelussa niin totuudenmukaiseksi kuin harhaanjohtavaksi. Esimerkiksi nimimerkki Elli kirjoittaa Joensuusta: "Osittain Joensuussa asuvana olen ällistynyt siitä kuinka kuollut kaupunki on jo noin klo 17." Nimimerkki Joensuussa opiskellut on täysin eri mieltä: " Joensuu on vireämpi kaupunki kuin mitä sitä tuntemattomat luulevat."

Matkailuliiketoiminnan professori Raija Komppula Itä-Suomen yliopistosta ei ihmettele mielipiteiden jakautumista.

- Harva paikkakunta on täynnä elämää ympäri vuoden tai ympäri vuorokauden. Se näkeekö paikan vireänä vai ei riippuu pitkälti siitä milloin kyseisellä paikkakunnalla on vieraillut. Lisäksi totuus on se, että paikkakuntalaiset eivät näe oman elinympäristönsä parhaita puolia.

Näin ollen Komppulan mukaan paikkakuntalaiset eivät ole parhaita keksimään tai arvioimaan matkailunedistämislausekkeita.

- Matkailijahan lähtee hakemaan matkoilta eroa omaan arkeensa. Täällä asuvien on vaikea nähdä oman paikkakunnan erityispiirteitä. Karelia Expertin viestintä on kohdennettu matkailijoille, ei vakiasukkaille, Komppula painottaa.

Keskinäinen iloisuus on yhdentekevää

Parhaillaan Karelia Expert uudistaa matkailustrategiaansa.

- Pohjois-Karjala -brändi pitää saada erottumaan entistä selvemmin. Niitä hyviä asioita, jotka jo maailmalla tiedetään, vahvistetaan entisestään. Esimerkiksi iloisuus ja karjalaisuus tulevat säilymään markkinoinnissa, matkailuliiketoiminnan professori Raija Komppula kertoo.

YLE Pohjois-Karjalan nettikeskusteluissa osa kommentoijista kyseenalaistaa karjalaisen iloisuuden ja ilon elämisen maakunnassa.

- Oikeastaan se olemmeko me keskenämme iloisia on yhdentekevää. Kun mietitään matkailumarkkinointia tärkeintä on vain miten maakunta näyttäytyy ulospäin, Komppula napauttaa.

Lähteet: YLE Pohjois-Karjala