Frame pyrkii jaloilleen

Suomalaisen taiteen näyttelyvaihtokeskus Frame pyrkii unohtamaan sitä halvaannuttaneet ongelmat uuden johtajan luotsaamana. Taiteellinen johtaja Laura Köönikkä aloitti työssään tiistaina. Hänen pestinsä kestää näillä näkymin vain vuoden loppuun, sillä kulttuuriministeriö ei ole myöntänyt Framelle jatkorahoitusta, ennen kuin keskus on organisoitu uudelleen.

kulttuuri
Laura Köönikkä
Näyttelyvaihtokeskus Frame:n uusi taiteellinen johtaja Laura Köönikkä.Helena Yli-Kerttula

Laura Köönikän mukaan Framen tilanne on herättänyt hämmennystä ulkomaisissa yhteistyökumppaneissa.

- En usko, että yhteistyöhön on tullut suoranaista katkosta, koska Framea ei ole julistettu suljetuksi, mutta ehkä epätietoisuutta on. Yritämme nyt tiedottaa kansainvälisesti, että toiminta jatkuu edelleen.

Köönikkä aikoo myös hyödyntää omia kontaktejaan, joita hän on solminut työskennellessään muun muassa Porin taidemuseossa ja suomalaisen animaationäyttelyn kuraattorina Irlannissa.

- Ne eivät välttämättä ole samoja kontakteja, joita Framen johtajalla on ollut aikaisemmin. Mutta jatkossa Framella voi olla sekä uusia että vanhoja yhteistyökumppaneita rinnakkain.

Pätkätyötä vuoden loppuun

Tällä hetkellä Framessa on paljon tyhjiä työpöytiä, kun keskus odottaa opetus- ja kulttuuriministeriön päätöstä siitä, mitä ensi vuonna tapahtuu.

Ministeriön asettama työryhmä haastattelee parhaillaan taidealan edustajia heidän näkemyksistään. Yhteenvedon on määrä valmistua vuoden loppuun mennessä.

Työryhmään kuuluva taiteilijaprofessori Hannu Kähönen sanoo yllättyneensä siitä, ettei esille sittenkään ole tullut perustavanlaatuisia ongelmia. Työ on hänen mukaansa sujunut erittäin positiivisessa hengessä. Kähönen on vakuuttunut, että Frame saa rahoituksen myös ensi vuonna.

Köönikkä haluaa jakaa valtaa

Laura Köönikän työsuhde on tämän päivän Framessa tyypillinen: pätkätyö, kolme työpäivää viikossa. Vuodenvaihteen jälkeen varmaa on vain, että hän vastaa edelleen Venetsian ensi vuoden biennaalin suomalaisnäyttelystä.

Köönikkä sai Framessa puhtaan pöydän. Hän ei ollut paikalla, kun Frame ajautui vähitellen umpikujaan työilmapiiriongelmien vuoksi. Lopulta ne ratkaistiin vaihtamalla henkilökuntaa.

Köönikän mielestä Framen ei enää kannata katsoa taaksepäin. Hän sanoo kuitenkin, että työilmapiirikysymykset ovat vakava asia, johon ei useinkaan kiinnitetä ajoissa huomiota.

- Työilmapiiriongelmia on kulttuurialalla paljon, ihan kuten kirkonkin alalla. Olen ajatellut sen johtuvan siitä, että molemmissa ollaan tekemisissä jonkin aineettoman voiman kanssa, taiteen tai uskon. Molemmat alat varmaankin houkuttelevat värikkäitä persoonia.

Tulevaisuuden Framesta Köönikkä toivoo entistä läpinäkyvämpää ja joustavampaa. Hän haluaa Framen reagoivan nopeasti niin ulkomaisten yhteistyökumppaneiden kuin suomalaisten taitelijoiden tarpeisiin.

- Haluaisin myös, etteivät kaikki päätökset olisi vain yhden ihmisen käsissä, vaan taiteellinen johtaja voisi tehdä kollektiivisia päätöksiä yhdessä työryhmän tai taitelijan kanssa.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Anniina Wallius