Markkinoinnissa luotetaan musiikin voimaan

Yritykset luottavat yhä enemmän musiikin voimaan markkinoinnissa. Tavaratalot, ravintolat ja hotellit pyrkivät räätälöidyllä taustamusiikilla kohderyhmänsä mukaiseen tunnelmaan. Pohdittu soittolista on myös osa sisustusta.

kulttuuri
Mies käyttämässä studiolaitteita.

DJ Bunuel on jo pitkään suunnitellut ruokaravintoloille musiikkikokonaisuuksia mittatilaustyönä. Uudelle äänitapetille on kysyntää, kun ravintola uusii sisustustaan.

Soittolistan rakentaminen kappale kappaleelta on osa aisteihin perustuvaa brändäystä, jossa kauppapaikan tunnelma rakennetaan tuoksuja ja kuulokuvia myöten.

- Jos se musiikki on hirveän monotonista, se vain jää taustalle, mutta jos sieltä välillä tulee MacGyverin tunnari tai kansanmusaa, korva aukee ja taas kuulee, DJ Bunuel kertoo.

Ravintolassa on koettu, että mietitty taustamusiikki saa asiakkaat ostamaan enemmän ja kalliimmalla.

- Jos ajatellaan, että rämisisi jokin rockmusiikki, niin väitän, että jälkiruoat jäisivät syömättä, sanoo Center-Inn-ravintoloiden liiketoiminnanjohtaja Sakari Ellilä.

Hotellit ja myymälätkin soivat. Vielä viisi vuotta sitten suurin osa käytti taustamusiikkina radiota. Sittemmin alaa ovat vallanneet tietokonejukeboksit, joissa eivät häiritse kilpailijoiden mainokset tai juontojorina.

Toiset haluavat erottua vieläkin enemmän ja tilaavat varta vasten suunnitellun soundin tiloihinsa. Esimerkiksi S-ryhmän valtakunnallisilla ketjuilla on jo täsmälliset musiikkiprofiilinsa.

Asiakkaalla voi toisinaan mennä hermot musiikkitapettiin, mutta suunnittelija ei silti bisneksen kannalta suosittele volumen kääntämistä nollille.

- Jopa se, että musiikki on valittu väärin, vastoin kohderyhmää, on ollut parempi kuin ei musiikkia, sanoo musiikkipäällikkö Vesa Haaja Audio Ridersista.

Lähteet: YLE Uutiset