Kurikka tutki vetovoimaansa

Kurikka on ryhtynyt toimiin vetovoimansa lisäämiseksi. Ennen markkinointikampanjan aloittamista kaupunki teetti tutkimuksen, jossa kartoitettiin Kurikkaan muuttaneiden ja poismuuttaneiden käsityksiä kaupungista. Yrittäjyys nousi vahvasti esiin.

Kurikka
Yrittäjä Maire Lammi valmistautuu kiireellä ylioppilasjuhliin.YLE / Pasi Takkunen

Kaupunkiin liitetään vahvasti yrittäjäaate, pohjalainen tinkimättömyys ja paikalliset tapahtumat. Terävin kritiikki kohdistui päätöksentekoon ja avoimuuteen.

Kaikkien vastaajien mielestä Kurikka tunnetaan parhaiten Juha Miedosta, Haku päällä -tapahtumasta, alueen yrityksistä ja valovoimaisista kaupungista lähteneistä yrityspäättäjistä. Yrittäjyydestä mainintoja saavat etenkin huonekaulu- ja muu puuteollisuus.

Avoimuutta puuttuu

Kysyttäessä kuntapalveluista terävin kritiikki kohdistuu tutkimuksen mukaan kaupungin avoimuuteen ja päätöksentekokulttuuriin.

-Kritiikki on mielestäni odotettua ja oikeutettua. Päätöksenteon avoimuutta ja vuorovaikutusmahdollisuuksia pitäisi pystyä lisäämään. Keinoina voisivat olla esimerkiksi tilaisuudet, joihin kaikki kuntalaiset voivat tulla sanomaan mielipiteensä. Sähköinen maailma tarjoaa lukuisia vaihtoehtoja, joita myöskin on jatkossa katsastettava, pohtii Kurikan kaupungin kehittämispäällikkö Hannu Alanen.

Tuloksissa näkyvät myös kuntaliitosten vaikutukset, sillä jurvalaisten vastaukset ovat huomattavastikin muita vastaajia kriittisempiä.

Ihmiset ystävällisiä

Tutkimus paljastaa myönteisinä yllätyksinä sen, että tulomuuttajat kiittelevät ihmisten ystävällisyyttä, alhaista veroäyriä ja hyviä liikuntamahdollisuuksia.

Tutkimukseen vastasi 150 viime vuosien aikana Kurikkaan muuttanutta ja 50 poismuuttanutta asukasta. Muuttajatutkimuksen toteutti Innolink Research Oy. Haastattelut tehtiin puhelimitse touko-kesäkuussa.

Tutkimuksessa huomattiin, että muutot olivat tapahtuneet pääasiassa oman maakunnan sisällä. Lähtömuuttajista enemmistö suuntasi Seinäjoelle. Myös sisäänmuuttajista monet ovat joko Seinäjoelta tai Ilmajoelta. Tulomuuttajista yli kolmannes oli kotoisin Kurikasta.

Markkinointikampanja käynnissä

Kurikan markkinointikampanja on jo osin alkanut. Se näkyy ja kuuluu sanomalehdissä, televisiossa, radiossa sekä vahvasti myös internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Kampanjan on suunnitellut tamperelainen Mainoskenttä.

Lähteet: YLE Pohjanmaa