Opettajia koulutetaan hallitsemaan entistä suurempia luokkia

Suurissa luokissa pärjääminen on iso haaste sekä opettajille että oppilaille. Monissa kunnissa luokkakokoja on kasvatettu säästöjen nimissä. Esimerkiksi Hämeenlinnassa luokat ovat jälleen kasvamassa. Luokka voisi pysyä hallinnassa, jos opettajat pelaisivat enemmän yhteen.

Kotimaa
oppilaita luokkahuoneessa
Hämeenlinnan Lyseon lukion biologiantunnilla riitti väkeä.YLE / Arttu Horttanainen

Opettajien työ on muuttunut vuosien saatossa entistä kiireisemmäksi ja opettajilla on aiempaa vähemmän aikaa yhdelle oppilaalle.

Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksella valmennetaan tulevia luokanopettajia eri kokoisten ryhmien hallintaan, jotta he selviävät arkisen työn haasteista. Koulutuksessa käytetään ryhmädynamiikkaa oppimisen välineenä.

Uusiksi opettajiksi opiskelevat tekevät paljon ryhmätöitä ja harjoittelevat käytännön opetustyötä läheisellä Hämeenlinnan Normaalikoululla. Tästä huolimatta monelle uudelle opettajalle arkinen työ tuo mukanaan yllätyksiä, sanoo musiikin didaktiikan opettaja Tiina Pajunoja.

Nuori opettaja tarvitsisi mentorin

- Oikeasti vie muutaman vuoden ennen kuin se rutiini kehittyy, että pystyy hallitsemaan ja huomaamaan ne kaikki eri asiat, mitä luokassa tapahtuu yhtä aikaa. Tässä tarvittaisiin vanhempaa mentoria koulusta. Vielä parempi olisi, että sen koulun kulttuuri olisi inhimillinen, jossa tuettaisiin toinen toistaan ja tehtäisiin yhdessä sitä työtä. Näin nuorikin opettaja jaksaisi jatkaa sitä työtä vuosikymmeniäkin eteenpäin, Pajunoja toivoo.

Monissa kunnissa luokkakokoja on kasvatettu säästöjen nimissä, näin myös Hämeenlinnassa. Jo nyt kaupungin kaikissa kolmessa lukiossa oppilaat joutuvat opiskelemaan jopa neljänkymmenen oppilaan ryhmissä.

Mitä isompi luokka, sitä enemmän opettajat ja oppilaat joutuvat tekemään töitä oppimisen eteen, sanoo Lyseon lukion tokaluokkalainen Niko Soininen.

- Se voi olla tosi haasteellista. Opettajat koettaa tehdä parhaansa ja auttaa jokaista yksilöä, mutta se käy tosi hankalaksi, kun on niin iso ryhmä, ettei kaikkia ehdi huomata.

Lyseon koulun puolella peruskoululaiset käyvät koulua huomattavasti pienemmissä ryhmissä kuin lukion puolella. Tästä huolimatta parinkymmenen oppilaat ryhmä voi joskus tuntua liian suurelta, kertoo yhdeksäsluokkalainen Essi Koskinen.

- Se riippuu ihan aineista. Joissain tarvitsee enemmän apua, niin silloin se voi olla vaikeampaa. Kaikki ei välttämättä saa sitä apua heti, mutta muuten se ihan toimii.

Lähteet: YLE Häme / Anne Niskanen