Automaatiolla tehdään teistä suoria

Antennien, anturien ja tietokoneen avulla esimerkiksi kaivinkoneen kauha saadaan tismalleen oikeaan kohtaan ja työn tehokkuus ja tarkkuus lisääntyy. Etelä-Karjalassa Kuutostien perusparannushankkeen toisessa vaiheessa on käytetty runsaasti koneautomaatiota ja kokemukset ovat positiivisia.

tiede
VT6
Pontuksen liittymä 6-tiellä.YLE Etelä-Karjala

Kuutostien perusparannushankkeen kakkosvaiheessa on käytetty paljon koneautomaatiota. Projektijohtaja Ilkka Kaarakainen Destialta kertoo, että koneautomaation hyödyt ovat suuria.

- Voisi sanoa, että koneautomaatiolla tehdään teistä suoria ja paluuta vanhaan ei ole.

- Tällä tekniikalla saadaan tie kerralla oikeaan paikkaan ja siirreltävä maa-aines myös oikealle paikalleen. Näin ollen ylimääräisiä maakasoja ei ole ympäriinsä ja työ on tehokasta.

Kaivinkonetta kuljettava Mika Vilska kertoo työmiesten tykästyneen koneautomaatioon.

- Helpottaahan se tekemistä, kun ei tarvitse hyppiä alas katsomaan, vaan näkee näytöltä, että missä mennään.

Ihmisiä tarvitaan edelleen

Projektijohtaja Ilkka Kaarakainen kertoo, että koneautomaation käyttöön tarvitaan tietokone, antureita sekä antenneja.

- Perusperiaate on, että koneen kuljettaja katsoo näytöltä missä kone ja kauha sijaitsee suunnitelmaan nähden.

- Tarkkuus on tulitikkuaskin luokkaa.

Kuutostien perusparannushankkeen toisessa vaiheessa Ahvenlammen ja Mansikkalan välillä on saatu hyviä kokemuksia automaation käytöstä.

- Se on kuitenkin nähty, että ihmisiä tarvitaan aina. Tietokoneet ovat apuna, mutta kyllä ihmiset tarkkailevat työtä jatkuvasti, sanoo Ilkka Kaarakainen.

- Ei ole tietokone vielä kertaakaan erehtynyt, kertoo työmies Mika Vilska.

Ilkka Kaarakainen Destialta kertoo, että syksyn aikana puntaroidaan koneautomaation käytöstä saadut hyödyt ja haitat. Kokemukset ovat olleet sen verran positiivisia, että Kaarakainen uskoo käytön lisääntymiseen.

- Uskon, että koneautomaatiosta saatu hyöty maksaa itsensä takaisin.

Lähteet: YLE Etelä-Karjala