Satelliitit seuraamaan nuoria kuskeja

Satelliittipaikannusta saatetaan hyödyntää tulevaisuudessa nuorten kuljettajien valvonnassa. Teknistä valvontaa on pohdittu etenkin nuorten kuljettajien ensimmäisten ajovuosien tarkkailuun. Liikenneturvassa teknistä valvontaa pidetään viimeisenä keinona puuttua nuorten liikenneturvallisuuteen.

Kotimaa
Nuori mies istuu kujettajan paikalla autossa kätensä vaihdekepillä.
Yle

Satelliittipaikannukseen perustuva valvonta nousi pöydälle liikenne- ja viestintäministeriön työryhmässä. Ryhmä mietti konkreettisia keinoja puuttua nuorten liikennekäyttäytymiseen. Valvontavälineenä satelliittiseuranta on varsin uusi, mutta sitä on kokeiltu esimerkiksi takseissa.

- Työnantaja voi katsoa, miten yrityksen autoilla on ajettu. En tiedä, että seurantaa olisi missään käytetty toistuviin liikennerikoksiin syyllistyviin, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön hallintoneuvos Anna-Liisa Tarvainen.

Toistaiseksi seurannan käyttöönotosta ei ole konkreettista suunnitelmaa. Kaikille uusille kuljettajille seurantalaitteistoa tuskin asennetaan. Valvonta voisi kohdistua kuljettajiin, jotka esimerkiksi ennen ajokortin toisen vaiheen suorittamista syyllistyvät liikennerikkomuksiin.

Autoon asennettava "musta laatikko" tallentaa kuljettajan ajotavat tarkasti, kuten mitä reittejä ja millaisilla nopeuksilla ajetaan sekä minkälaisia kiihdytyksiä tai jarrutuksia tehdään.

Pohjois-Savossa kokeillaan jo seurantaa

Ministeriö odottaa Pohjois-Savossa käynnistyneen vapaaehtoisuuteen perustuvan kokeilun tuloksia.

- Kokeilussa nähdään, miten seuranta hillitsee uusien kuljettajien kaasujalkaa. Vasta myöhemmin mietitään, voitaisiinko lainsäädännöllä päättää, että rikkeisiin syyllistyvä kuljettaja olisi velvollinen käyttämään tällaista laatikkoa, Tarvainen sanoo.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Matti Järvinen pitää teknisen valvonnan lisäämistä viimeisenä keinona puuttua liikennekuriin. Hänen mukaansa teknistä valvontaa, kuten alkolukkoja ja gps-paikannusta voisi tehokkaimmin hyödyntää ensimmäisinä vuosina ajokortin saamisen jälkeen.

- Tässä on keskusteltu siitä, että teknistä valvontaa tehtäisiin noin kaksi vuotta ajokortin saamisesta. Se on riskialteinta aikaa ja tuohon ajanjaksoon voitaisiin aika luontevasti liittää erilaisia rajoituksia, Järvinen sanoo.

Lähteet: YLE Uutiset / Matti Keränen