ELY-keskus: Rantaväylä sukeltaa tunneliin

Valtatie 12 sukeltaminen pitkään tunneliin päihitti muut kehittämisvaihtoehdot Tampereen Rantaväylän jatkosuunnittelussa. Pirkanmaan ELY-keskuksen mielestä pitkä tunneli edistää parhaiten liikenteen sujuvuutta ja minimoi ympäristöhaitat. VTT:n selvityksen selvityksen mukaan uuden tunnelin ja koko uuden kaupunginosan rakentaminen maksaa lähes 800 miljoonaa euroa.

Rantaväylä (Tampere)
Ranta-Tampellan alue Näsinneulasta nähtynä.
Ranta-Tampellan alue Näsinneulasta nähtynä.Petri Aaltonen / Yle

ELY-keskus listaa tunnelin eduiksi myös parhaat mahdollisuudet maankäytön kehittämiseen, kevyen liikenteen parantamiseen ja tieliikenteen melun vähentämiseen. Tunnelin keskelle suunnitellusta liittymästä luovutaan.

Pirkanmaan ELY-keskus lähettää yleissuunnitelman lausunnolle muun muassa Tampereen kaupungille ja Pirkanmaan liitolle. Tamperelaiset pääsevät kommentoimaan ELY-keskuksen valitsemaa vaihtoehtoa, kun kaupunki asettaa ennen lausuntoaan yleissuunnitelman nähtäville.

Ranta-Tampellan rakentuminen lähes 800 miljoonan urakka

VTT:n selvityksen mukaan Tampereen Aspinniemen seudun maisemien rakentuminen uudeksi Ranta-Tampellaksi ja Rantaväylän pitkäksi tunneliksi maksaa arviolta 760 miljoonaa euroa.

Erikoistutkija Terttu Vainion mukaan tunneli, tiet, sillat ja liittymät maksavat vajaat 200 miljoonaa. Valtaosa rahoista kuluu asunto- ja toimistorakentamiseen.

- Tunnelin päälle tuleva talorakentaminen on paljon tunnelin rakentamista arvokkaampi erä. Infrarakentaminen on pienempi osuus ja isommat rahat liikkuvat alueelle rakennettavissa taloissa.

Tampereen kaupungin maksettavaksi tulee kaksi kolmannesta rantaväylän rakennuskustannuksista sekä kunnallistekniikkaa noin 43 miljoonalla eurolla. Isompi, puolen miljardin lasku tulee viimekädessä asunnonostajille.

VTT:n mukaan hanke tuo töitä tuhansille

Tuloja suurhankkeesta kertyy välillisten verojen seurauksena noin 90 miljoonaa euroa menoja enemmän.

Töitä viisivuotinen rakennusurakka tuo kaikkiaan 8500 henkilötyövuoden verran, arvioi erikoistutkija Terttu Vainio.

- Siihen on laskettu mukaan koko tuotantoketju. Siinä ovat mukana he, jotka ovat työmaalla, mutta myös he jotka tuottavat välittömiä palveluksia työmaille. Näitä ovat esimerkiksi suunnittelutyö, koneiden huoltopalvelut ja kaikki palvelut, jotka ovat suoraan kytketty siihen rakentamiseen.

Lähteet: YLE Tampere