1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. nivelet

"Viiden kilon laihdutus puolittaa nivelkivut"

Yli miljoona suomalaista kärsii jonkinasteisesta nivelrikosta. Syömällä oikein voi lievittää kipua ja hidastaa taudin etenemistä.

Anssi polvi ennen kkorjausta. Huomaa peukaloiden asento! Kuva: YLE / Sari Vähäsarja

Nivelvaivoja potevan kannattaa kasata lautaselleen reilusti vihanneksia, neuvoo ravintokemisti Anu Mehtonen.

- Puoli kiloa päivässä ja mitä enemmän eri värejä, sitä runsaammin fenolisia yhdisteitä, antioksidantteja.

Mehtosen mukaan antioksidantit pitävät nivelrikossa muhivaa tulehdusta kurissa ja lievittävät siten kipua.

Kasvisten syönnissä suomalaisilla on petraamisen varaa.

- Tutkimusten mukaan puolet naisistakaan ei syö joka päivä kasviksia tai marjoja.

Omega voitelee

Nivelet rakastavat myös omega-3 rasvahappoja. Niveliä voitelevaa omegaa löytyy erityisesti rasvaisista kaloista: lohesta, tonnikalasta, ankeriaista ja nahkiaisista.

- Kalaa syömällä saa myös hyviä valkuaisaineita ja erilaisia aminohappoja, joista valkuaisaineet koostuvat, kertoo Mehtonen.

Kalatonta ruokavaliota suosiville Mehtonen suosittelee omega-3 valmisteita. Kohtuus kuitenkin kannattaa pitää mielessä hyvissäkin rasvahapoissa.

- Yliannostus on mahdollista ja tarkoittaa esimerkiksi sitä, että veri on leikkausten yhteydessä juoksevaa, eikä hyydy toivottavalla tavalla. Suositeltavaa onkin, että lopettaa muutama viikko ennen leikkausta omega 3-tuotteet.

Kevytlevitteitä Mehtonen ei suosittele nivelvaivaisille.

- Kevytlevitteistä tulee tulehdusmyönteisiä omega-6 rasvoja, jotka vääristävät rasvahappojen saantisuhdetta ja voivat johtaa tulehduksiin. Kevytlevitteet voi tehdä itse ja tavallisia ruokaöljyjä kannattaa käyttää vähän nuukemmin, vaikka niillä tiettyjä hyviä vaikutuksia onkin.

Liikettä niveliin!

Kasviksia useammin kuin lihaa. Kana on suositeltavaa, kuuluu ravintokemistin neuvo. Yksi tärkeimmistä vitamiineista nivelrikkoiselle on d-vitamiini.

- Kalassa on myös d-vitamiinia, jota suomalaiset saavat liian vähän. Erään tutkimuksen mukaan riittävä ja säännöllinen d-vitamiinin saanti auttoi erityisesti naisia, jotka kärsivät polven nivelrikosta.

Liikkumattomuus on nivelille myrkkyä.

- Liikunta on ainoa konsti, jolla nivelet saavat ravintoainetta, että elimistö pystyy pitämään rustonsa, luustonsa ja nivelnesteensä kunnossa.

Paino kannattaa myös pitää kurissa.

- Pitkäaikaisseuranta on osoittanut, että jo viiden kilon painonpudotus puolittaa kivut, sanoo ravintokemisti Anu Mehtonen.