Terveellisten ruoka-aineiden valinta voi olla hankalaa

Ruokakauppojen kasvava koko ja sitä mukaa laajentuneet valikoimat eivät välttättä ole auttaneet kuluttajia löytämään terveellisempiä elintarvikkeita. Apua on tuomassa uusi energiaa- ja ravintosisältöä ilmaiseva GDA-merkintä. Me kävimme kaupassa katsomassa, mitkä ravitsemusterapeutin opit olivat tarpeen nuorelle opiskelijalle

Viitteellinen päiväsaanti (GDA)

Tesomalaisessa K-kaupassa oli maanataina mahdollisuus lähteä kauppakierrokselle ravitsemusterapeutin kanssa. Yksin asuva opiskelija Kaisa Poutanen ilmoittautui kierrokselle mukaan ensimmäisenä.

- Asun tosiaan yksin ja ruokaostokset ovat aika yksinkertaisia. Olisi kiva nähdä, miten voisi monipuolistaa omia ostoksiaan ja ostaa terveellisempää ja monipuolisempaa ruokaa, sanoo Poutanen.

Vaihtoehtojen runsaus ja vaikeus

Ruokakaupat ovat kasvaneet viime vuosina lähes valtaviksi ja valinnan vara samaan tahtiin. Vaikka suomalaiset ovat jo parantaneet ruokailutottumuksiaan, niin nyt löytyisi kevyitä vaihtoehtoja yhä usammalta hyllyltä, herättelee ravitsemusterapeutti Virpi Salminen Tampereen kaupungilta.

- Maitotuotteista voisi ehkä valita niitä vähärasvaisia tuotteita vieläkin enemmän ja samaten juustoissa voisi valita vähärasvaisempia tuotteita.

Kevyempiin vaihtoehtoihin päätyminen ei kuitenkaan aina paljouden keskellä ole vättämättä kovin helppoa. Sen on huomannut Kaisa Poutanen.

- Kun vierekkäin on vaikkapa kaksi lähes saman näköistä makkarapakettia, joista toinen on kevyt ja toinen tavallinen, niin silloin helposti valitsee vahingossa sen tavallisen, varsinkin jos on kiire kaupassa käydessä.

GDA-merkintä helpottaa vertailua

Kaloreiden ja joule-merkintöjen lisäksi pakkauksista löytyy energia-ja ravintosisältöä kuvaavat GDA-merkinnät. Merkintä ei ole vielä pakollinen, mutta niitä löytyy jo useasta tuotteesta.

Parasta näissä GLA merkinnöissä on niiden vertailtavuus, sanoo ravitsemusterapeutti Virpi Salminen.

- Eli jos meillä on kaksi tuotetta ja niissä on samaa annosta kohden ilmoitettu GDA-merkintä, niin me pystymme siitä selkeästi katsomaan, kumpi tuote niistä on parempi vaihtoehto.

Kasviksia voisi syödä vielä enemmän

Suomalaisten kasvisten syönti on lisääntynyt viime vuosina, eli suunta on jo hyvä. Vuoden 2008 tilastojen mukaan suomalaiset ovat lisänneet juureksien ja sipulien käyttöä. Perunan ja kaalin käyttö on ollut hienoisessa laskussa jo muutaman vuoden ajan. Kasvihuoneessa viljeltyjen kasvisten käyttö sen sijaan on kasvanut selvästi. Parantamisen varaa toki aina on.

Opiskelija Kaisa Poutanen uskoo muistavansa jatkossa ostaa aiempaa enemmän tuoreita hedelmiä ja kasviksia.

- Kauppakierroksella sain hyvän vinkin siihen, hän iloitsee. Kun kauppaan mennessään ottaa ostoskorin tai ostoskärryn ja jo siitä katsoisi, että on lautasmallin mukaiset ostokset, eli puolet olisi kasviksia ja hedelmiä, niin varmaankin sama suhde löytyy myös ruokalautaselta.

Lähteet: YLE Tampere / Anne Savin