Suomalainen ominaislaatu on hukassa Kansallisbaletissa

Suomen Kansallisbaletin taiteellinen linja tempoilee aina johtajan vaihtuessa. Tanssitaiteilija Sami Saikkosen mielestä Kansallisbaletti seuraa myös liikaa baletin huippumaita.

kulttuuri

Kultakuume-ohjelmassa vieraillut tanssitaiteilija Sami Saikkonen sanoo, että Kansallisbaletin taiteellisen linjauksen pitäisi olla selkeämpi ja omaperäisempi.

- Taiteellisen johtajan pitää ymmärtää kansallista identiteettiä, koska Kansallisbaletilla on nimensä mukaisesti kansallinen tehtävä.

Saikkosen mukaan Suomessa on aina kumarrettu liikaa baletin huippumaita kuten Ranskaa ja Venäjää. Hänen mielestään muiden perässä juokseminen saa aikaan sen, että Kansallisbaletti on aina jäljessä ajastaan.

- Meidän pitäisi valita parhaat palat muualta ja sitten etsiä oma identiteettimme. Esimerkiksi kuubalaiset ovat onnistuneet kansallisen linjansa löytämisessä hienosti. Mekin voisimme tehdä baletista omanlaistamme, sanoo Saikkonen.

Hän nostaa esiin Marjo Kuuselan tanssinäytelmän Seitsemän veljestä vuodelta 1980 esimerkillisenä tapauksena suomalaista mentaliteettia puhkuvasta tanssiteoksesta.

- Seitsemän veljeksen kiertue oli menestys. Esitystä tulivat katsomaan myös suomalaiset miehet, vastaavaa ei ole sen koommin nähty missään.

Kotimaan kiertueet vaatisivat lakimuutoksen

Tanssin tulevaisuutta luotaava Tanssissa on tulevaisuus -strategia vuosille 2010-2020 korostaa, että Suomeen pitäisi luoda valtakunnallinen kiertuejärjestelmä erityisesti nykytanssijoiden työllistämiseksi. Visiossa esitetään myös valtion ja kuntien tanssille jakaman tuen tuntuvaa korottamista.

Sami Saikkosen mielestä kaupunginteattereiden tulisi avata ovensa kiertäville tanssiryhmille. Suomalaisten nykytanssiteosten esityskerrat jäävät nykyisin keskimäärin viiteen, eivätkä ne pääse kiertämään valtakunnallisesti.

Saikkosen mielestä kaupunginteattereiden tanssitarjontaa pitäisi säädellä lailla.

- Suomessa on paljon teattereita, joissa on näyttämöt tyhjillään sunnuntaisin. Pitäisi yksinkertaisesti säätää laki, että jokaisen valtiontuen piirissä olevan kunnallisen teatterin täytyy ottaa ohjelmistoonsa tietty määrä tanssia, jakaa budjetti uudella tavalla teatterin ja tanssin kesken, Saikkonen ehdottaa.

Lisää aiheesta:

Tanssijat haluaisivat Kansallisbalettiin enemmän suomalaisia

Lähteet: Kultakuume