1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Tuija Knihtilä jättää Kansallisoopperan

Mezzosopraano Tuija Knihtilä on irtisanoutunut Kansallisoopperan solistikunnasta. Irtisanoutumisen syynä on halu lähteä luomaan kansainvälistä uraa. Knihtilä on myös tyytymätön Kansallisoopperan nykytilaan. Maailmalla suomalaislaulajilta tiedetään vaatia paljon.

kulttuuri
Mezzosopraano Tuija Knihtilä Kansallisoopperan Carmen-ooperassa vuonna 2007.
Mezzosopraano Tuija Knihtilä Kansallisoopperan Carmen-ooperassa vuonna 2007.Heikki Tuuli

Kansallisoopperan tämäniltainen esitys Verdin Aidasta jää toistaiseksi viimeiseksi kerraksi, kun mezzosopraano Tuija Knihtilä nousee lavalle oopperan vakinaisena solistina. Knihtilä aloitti uransa Kansallisoopperan kuorossa ja sai kiinnityksen solistiksi kuusi vuotta sitten.

Knihtilä korostaa, että hänen lähtönsä syy on halu etsiä uusia haasteita ja kehittyä laulajana. Knihtilän mukaan solistien on aiempaa vaikeampi saada virkavapaata ulkomaisia vierailuproduktioita varten. Ulkomaille mielivän vaihtoehdoksi jää ryhtyminen freelance-uralle.

- Jos lähtee tällä tavalla uutta uraa tekemään, niin saattaa joutua tekemään päätöksiä lyhyemmällä varoitusajalla. Se ei välttämättä käy yhteen Kansallisoopperan ohjelmiston kanssa. Jos töitä tuntuu olevan, niin on helpompaa olla freelancer, Knihtilä sanoo.

Knihtilä on myös tyytymätön oopperan työilmapiiriin ja kiristyneisiin käytäntöihin.

- Joka osastolla kiristetään ja nipistetään. Voi sanoa, että joinakin hetkinä tekemisen ilo ei ole helposti havaittavissa.

Oopperaura ulkomailla vaatii agentin ja kovaa osaamista

Oopperalaulajan lähtö vakinaisesta työsuhteesta edellyttää riskinottoa, sillä kilpailu kansainvälisillä lavoilla on kovaa. Menestyminen vaatii paitsi laulutaitoa, myös näyttelijänlahjoja ja edukseen erottuvaa ulkonäköä. Nekään eivät yksinään riitä.

- Minulla on hyvät agentit, jotka molemmat ilmoittivat seisovansa takanani, kun pohdin lähtöä. Yksinhän ei markkinoilla enää pärjää, sanoo Knihtilä.

Pienestä maasta tulevan oopperalaulajan saattaa olla erityisen vaikeaa lyödä itseään läpi maailmalla. Näin sanoo baritoni Jaakko Kortekangas, joka on ollut kahdessa saksalaisessa oopperatalossa kiinnitettynä yhtensä 11 vuotta. Kortekankaalla on takanaan yli 90 oopperaroolia monissa maissa.

- Heittäytymisessä ja näyttelijäntaidoissa oletetaan olevan potkua enemmän kuin ehkä jollain muulla, joka on kulttuurinsa puolesta ikään kuin sidottu johonkin tiettyyn toimintatyyliin. Suomalainenhan ei sitä ole, me olemme tällainen metsäläiskansa, Kortekangas sanoo.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Sarianna Kankkunen

Lue seuraavaksi