1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. sosiaalinen media

Yritykset taistelevat huomiosta sosiaalisessa mediassa

Facebook, Twitter, YouTube, jne. Monelle sosiaalinen media on vain ajankulua ja viihdettä. Yrityksille se on kuitenkin paljon muuta. Parhaimmillaan sosiaalinen media on ilmainen mainos, joka tavoittaa miljoonia ihmisiä. Mutta miten hyödyntää mahdollisuuksia täynnä olevaa välinettä?

sosiaalinen media
projektipäällikkö Jukka Kekäläinen mainostoimisto AD Kiivistä
YLE / Sari Jormanainen

Mainostajien Liiton Mainosbarometrin mukaan 94 prosenttia yrityksistä aikoo hyödyntää ensi vuonna sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Suunta näyttää olevan vahvasti se, että sosiaalinen media on tullut osaksi yritysten arkea. Se, mitä uusi väline antaa ja miten sitä käytetään, on vielä lapsen kengissä.

- Sosiaalinen media on aivan loistava paikka tavoittaa erilaisia kohderyhmiä, mutta se miten se tehdään onkin vähän vaikeampi kysymys, projektipäällikkö Jukka Kekäläinen mainostoimisto AD Kiivistä sanoo.

Erottuminen massasta vaikeaa

Kuopiolainen mainostoimisto on erikoistunut digitaaliseen mainontaan. Digitaalisuus on avannut aivan uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta erottuminen massasta on vaikeaa. Kekäläinen muistuttaakin, että esimerkiksi Facebookiin ei kannata rynnätä ilman suunnitelmaa.

- Sosiaalinen media on hyvä paikka sellaisille yrityksille, joilla on suunnitelma siitä, että mitä sosiaalisessa mediassa aiotaan tehdä. Kun tunnistetaan tarve ja hoksataan, että sosiaalisen median kautta se pystytään toteuttamaan, niin silloin se on hyvä markkinoinnin keino, Kekäläinen sanoo.

Pelkkä oleminen ei riitä

Moni yritys saattaa ajatella, että esimerkiksi Facebookiin on liityttävä, koska muutkin ovat liittyneet. Kekäläisen mukaan yritysten ei kuitenkaan kannata mennä mukaan, jos yrityksellä ei ole selkeää suunnitelmaa toimistaan ja tavoitteistaan sosiaalisessa mediassa.

Kekäläinen mukaan sosiaalinen media vaatii yritykseltä paljon aktiivisuutta. Pelkästään Facebookiin liittyminen ja fanien kerääminen ei riitä, siitä voi olla päinvastoin haittaa.

- Siellä pitää olla kokoajan kommentoimassa ja antamassa palautetta. Jos joku antaa kritiikkiä, niin siihen on pystyttävä vastaamaan. Jos taas annetaan positiivista palautetta, niin siitä pitää pystyä kiittämään. Sosiaalinen media vaatii yritykseltä todella paljon läsnäoloa ja tämä taas vaatii paljon työtä, Kekäläinen toteaa.

Hyötyä viihtymisestä

Sosiaalista mediaa käytetään pitkälti viihtymiseen. Kekäläisen mukaan tämä on tärkeä huomioida myös markkinoinnissa. Myös hyöty tulee viihtymisen kautta.

- Viihtymisen lisäksi sosiaalisesta mediasta haetaan sellaista tietoa, joka on jollain tavoin hyödyllistä. Usein hyötykin on viihtymistä, erilaisia tarjouksia tai mahdollisuutta voittaa jotain.

Kuten monet muutkin, myös pohjoissavolaiset yritykset näkyvät sosiaalisessa mediassa. Kekäläinen kertoo, että esimerkiksi Lujabetoni on hakenut potkua markkinointiin YouTubeen julkaistulla animaatiolla.

Olvi on puolestaan tehnyt markkinointia Facebookissa. Olvia on markkinoitu sosiaalisessa mediassa myös oluen ystävien toimesta. Iisalmelainen oluenystävä Tommi Paldanius on kehittänyt sovelluksen, jolla kaverilla voi tarjota virtuaalioluita.

Sosiaalinen media lienee siis tullut jäädäkseen myös yrityselämään. Kilpailu huomiosta on kuitenkin kova.

Lähteet: YLE Savo

Lue seuraavaksi