Hyppää sisältöön

Mobiilipalveluhäiriköt halutaan kuriin

Kuluttaja-asiamies on saamassa järeän keinon puuttua kännykän kautta tarjottavien maksullisten palveluiden harhaanjohtavaan markkinointiin. Viestintämarkkinalakiin vireillä olevan muutoksen mukaan kuluttaja-asiamies voi vaatia teleoperaattoria sulkemaan numeron, joka huijaa kuluttajia esimerkiksi kalliisiin kestotilauksiin.

Maksulliset kisat, visat ja testit ovat aiheuttaneet monille kuluttajille ikäviä yllätyksiä puhelinlaskuun. Kuluttajavirastolle mobiilisisältöpalvelut ovat jo vuosia olleet iso murheenkryyni, kertoo lakimies Miina Ojajärvi.

- Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana kuluttajaviranomaisille on tullut jo yli 1 500 yhteydenottoa näistä asioista. Kuluttajat ovat erehtyneet tilaamaan kestopalveluita mm. osallistuessaan maksullisiin älykkyystestehin tai tietokilpailuihin.

Nopea sulkeminen vähentäisi valituksia

Liikenne-ja viestintäministeriö on lähettänyt eduskuntakäsittelyyn lakimuutoksen, jolla yritetään saada palveluhuijarit kuriin. Esityksen mukaan kuluttaja-asiamies voi määrätä teleyrityksen sulkemaan palveluntarjoajan numeron, jos palvelu harhaanjohtavia tietoja käyttäen tavoittelee oikeudetonta taloudellista hyötyä.

Ministeriön mukaan kiellolla voitaisiin puuttua esimerkiksi tilanteisiin, joissa kuluttajia on erehdytetty tietämättään tekemään kestotilauksia maksullista soittoäänistä, kilpailuista, peleistä ja testeistä. Neuvotteleva virkamies Timo Kievari arvioi, että lakimuutoksella harhaanjohtava palvelu saataisiin nopeasti katkaistua.

- Kyllä tämä esitys mahdollistaa nopean toiminnan niin, että numero pysytään sulkemaan, jäädyttämään käyttäjiltä puhelinlaskun yhteydessä perityt maksut ja palauttamaan rahat takaisin kuluttajille.

Lainmuutoksen on tarkoitus tulla voimaan huhtikuun alussa vuonna 2011.