Huoltoasemien palvelut muuttuvat

Huoltoasemien välinen kilpailutilanne on Suomessa ja Ruotsissa Euroopan tiukin. Lisämaustetta siihen tuo Shellin hanke myydä huoltamonsa ST1-ketjulle. Aamu-tv:ssä vierailleet ABC:n ja Neste Oilin johtajat eivät kuitenkaan usko dramaattiseen muutokseen, vaikka kilpailuviranomaiset reilun 460 miljoonan euron kaupan siunaisivat.

Ylen aamu
Jukka Tolvanen, Tiina Vehmala-Viksten ja Arvo Ruotsalainen
Samoista asiakkaista kilpailee aiempaa harvempi suuri huoltamoketju. Lukuisia tielläliikkujia jurppii se, ettei sanalle huoltamo enää tunnu riittävän katetta. Aamu-tv pyysi sohvalle edustajat Nesteeltä, ABC:ltä ja Autoliitosta.

- Kilpailuasetelma säilyy ennallaan. Pikku hiljaa nähdään, mikä muuttuu, pohti ABC-huoltamojen kehitysjohtaja Tiina Vehmala-Viksten.

- Meille jää viisi valtakunnallisesti vahvaa toimijaa, joten kilpailu jatkuu tiukkana, liikennepalvelujen yksikön johtaja Arvo Ruotsalainen Neste Oilista säesti.

Shell kertoi viime viikolla, että se myy huoltamonsa Suomessa ja Ruotsissa ST1:lle. Kauppaan tarvitaan vielä kilpailuviranomaisten lupa.

ST1:llä on Suomessa 346 ja Shellillä 218 huoltamoa. Ketjuista suurin on tällä hetkellä Neste Oil, jolla on 534 huoltamoa eri puolilla maata.

Yhteenliittymä nousee siis huoltamojen määrällä mitaten suurimmaksi - ellei se saman tien karsi niistä heikoimmin kannattavia.

- Sitä jokainen alan toimija varmasti tekee. Suomessa on paljon huoltoasemia. Pelkästään tiestömuutokset aiheuttavat sen, että osa niistä jää hiljaisemmiksi, Ruotsalainen sanoi.

Robotit avuksi?

Vieraat uskoivat automaattiasemien määrän lisääntyvän edelleen. ABC:lla on huomattu, että polttoainetta voisi jakaa enemmän haja-asutusalueiden markettien pihoilla.

- Kyllä siellä vielä tilaa on, varsinkin Pohjois-Suomessa, Vehmala-Viksten sanoi.

Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toivoi, ettei kehitys johtaisi pelkkiin kylmäasemiin. Hänen mukaansa esimerkiksi polttimoiden vaihtaminen on syksyisin jo liikenneturvallisuuden kannalta tärkeää palvelua.

Vehmala-Viksten muistutti, että yhtenä syynä on autojen yleinen tekninen kehitys.

- Monissa automerkeissä pelkästään lampun vaihtamiseen tarvitaan jo erityisosaamista. Suuntaus on se, että erikoisliikkeet ja merkkihuoltamot hoitavat kaiken autoon liittyvän.

Neste Oilin toiminta perustuu pitkälti yhteistyöhön paikallisten yrittäjien kanssa. Siksi Ruotsalainen uskoo, että miehitettyjä palveluja ketjulla on jatkossakin. Palvelut voivat tosin olla erilaisia kuin nyt.

Aikaan, jolloin huoltoasemalle hurauttavan tankki täytettiin ja ikkunat pestiin kuin itsestään selvyytenä, ei paluuta näytä olevan.

- Lähitulevaisuudessa ei ole, mutta eihän sitä koskaan tiedä, Vehmala-Viksten sanoi.

- Laajassa mitassa ei ole, mutta joskus pitkällä tulevaisuudessa saattaa robotti hoitaa homman, Ruotsalainen sanoi.