Yhdysvaltain hallitus teki pitsoista juustoisempia

Yhdysvaltain hallitus edistää epäterveellisen ruuan kulutusta, vihjaa sanomalehti New York Times. Maatalousministeriön alainen meijerien etujärjestö on esimerkiksi markkinoinut miljoonilla euroilla Domino's-pitsaketjun uusia reseptejä, joissa juustoa käytetään 40 prosenttia enemmän.

Ulkomaat

Yhdessä palassa voi olla kaksi kolmasosaa suositellusta päivittäisestä annosmäärästä kovia rasvoja.

Domino's-ketjun myynti oli pahasti laskussa viime vuoden alussa, mutta uusilla juustoisemmilla tuotteilla kysyntä kääntyi selvään nousuun. Pitsaketjun johto kiitteli meijerien etujärjestö Dairy Managementin yhteistyötä, joka toi mukanaan yli kahdeksan miljoonan euron markkinointikampanjan.

Dairy Management on suurimmaksi osaksi meijerien rahoittama, mutta se saa miljoonia myös maatalousministeriöltä. Sama ministeriö on myös kansallisen ylipainohankkeen keskiössä – hanke rohkaisee välttämään juuri sellaisten ruokien kulutusta, joita Dairy Management on ryhtynyt markkinoimaan.

Juustomarkkinoinnin yhteistyökumppaneita ovat myös Taco Bell, Pizza Hut, Wendy's ja Burger King.

New York Timesin mukaan maatalousministeriö on olennaisesti ristiriitaisessa roolissa sekä maataloustuotteiden että ravitsemuspolitiikan markkinoijana.

Lähteet: YLE Uutiset