1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. näyttölaitteet

Uusi junamatkustajien tiedotusjärjestelmä toimii ja ei toimi

Junamatkustajien tiedonsaantia helpottamaan hankittu uusi matkustajainformaatiojärjestelmä on ollut käytössä Helsingin päärautatieasemaa myöten perjantaista saakka. Tiistaina iltapäivällä päärautatieaseman näyttötaulut toimivat hyvin, mutta muilla asemilla näytöissä on ollut alkuviikosta ongelmia.

Uusi juna Kuva: YLE

Helsinki, Pasila ja Tikkurila olivat kaikkein viimeisimmät asemat, jotka saivat uuden matkustajainformaatiojärjestelmän. Haastavin paikka uudelle järjestelmälle oli Tikkurilan asema, kertoo Liikenneviraston ylitarkastaja Kimmo Turunen.

– Täällä on eniten liikennettä, junia ja tilanteita. Järjestelmää testattiin pienemmillä asemilla, Turunen kertoo.

Edellinen tiedotusjärjestelmä oli vuodelta 1995

Liikennevirasto ja VR ovat rakentaneet uutta järjestelmää yhdessä.

– Nyt on ostettu uusi tietokone vanhan tilalle. Näyttölaitteet ovat samat kuin aikaisemmin. Perustieto on samaa, näytetään junien määräasemat, kellonajat ja poikkeustiedot. Se, mikä on uutta, on niin sanotun vapaatekstin näyttömahdollisuus näyttölaitteisiin, jolloin voidaan helposti monille asemille kertoa tekstinä poikkeustilanteesta. Sitten on myös tällaiset monikuulutusmahdollisuudet, että monille asemille voidaan kuuluttaa valmiiksi äänitettyjä nauhoitteita, kellotettuina.

Vanhan järjestelmän kapasiteetti ei lopulta riittänyt lisääntyneen junaliikenteen hallintaan.

– Myös kapasiteettia on lisätty. Järjestelmän pitäisi kyetä käsittelemään paljon poikkeustietoja niin, ettei tapahdu "kaatumista", niin kuin tässä vanhassa järjestelmässä oli.

Tiedon pitää olla ajantasaista ja nopeaa, täsmällistä ja oikeaa

Liikenneviraston ylitarkastaja Kimmo Turunen vakuuttaa, että uusi tiedotusjärjestelmää toimii niin kuin pitääkin.

– Järjestelmälle on määritelty käytettävyysaste. Sataa prosenttia ei voi ikinä luvata. Teknisesti on varmistettu, että järjestelmä toimii hyvin. Henkilökunnan käyttö ja resurssiasiat ovat sitten sellaisia, joihin ei koskaan voi varmasti sanoa onko tarpeeksi kapasiteettia.

– Se, mistä tulee ensimmäisenä palautetta on tilanne, jossa ei kerrota mitään. Näyttölaite on pimeänä, junaa ei näy. Me pyritään nyt siihen, että aina kerrotaan jotakin. Kerrotaan se, että nyt on häiriöitä ja tiedotamme hetken kuluttua lisää. Sellaista tilannetta, että ei ole mitään tietoa, ei saisi olla.