1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. ralliautoilu

NÄKÖKULMA: Lahti haluaa olla tapahtumien kaupunki

Luultavasti kaikki Suomen kunnat kilvoitelevat suuren yleisön suosiosta. Matkailun sanotaan olevan nopemmin kasvavia teoollisuudenaloja eikä kenelläkään ole oikein varaa jättäytyä leikistä pois. Mutta onko Lahdella imua? Suunvuorossa Tapio Enlund pohtii Lahtea tapahtumien kaupunkina.

ralliautoilu
Tapio Enlund.

Se ilmeni hyvin viime viikolla kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirran haastattelusta Lahden radiossa. Sana tapahtuma vilahti kaupunginjohtajan vastauksissa tiheään, kun kyse oli rallin Suomen MM-osakilpailun laajentumisesta Lahden seudulle.

Ilmeisesti vuosittaiset Salpausselän kisat eivät riitä enää mihinkään. Sen verran suomalaisen hiihdon maine on ryvettynyt säännöllisen epäsäännöllisesti esiin nousevine doping-kohuineen, että edes pohjoismaisten hiihtolajien MM-kisat eivät Lahtea tapahtumakaupunkina pelastaisi.

Kirjailijakokouksesta, urkuviikosta ja muutamasta muusta pienemmästä happeningistä Lahti tunnetaan myös, mutta suuren yleisön suosioon niillä ei päästä. F1-venekisat olivat hyvä yritys uudistaa Lahden tapahtumavalikoimaa, joskin laji on edelleen vieras tuhansien järvien maassa niin että veneiden päristelystä Vesijärvellä ei jäänyt muuta käteen kuin muistot. Ja kaikille nekään eivät olleet hyvät.

Olisiko siis rallin Suomen MM-osakilpailun muutamasta erikoiskokeesta kansan houkuttimeksi? Toisiko se sellaista lisäarvoa, jolla Lahti saisi kesäksi pitkään hamuamansa tapahtuman?

Viitisen vuotta sitten Lahti oli tyrkyllä kalkkiviivoille saakka koko rallin isäntäkaupungiksi. Perinteiden jyräsivät silti uudistusvoimat ja MM-ralli pysyi Jyväskylässä. Nyt malli on maltillisempi – 120 000 eron satsauksella Lahden seudulle tulisi muutama erikoiskoe, rutkasti näkyvyyttä rallikansan katsottavaksi kaikkialla maailmassa ja ainakin hetkellisesti ripaus moottoriurheilun glamouria.

120 000 ei vaikuta isolta rahasummalta. Saisihan sillä toki jonkinlaisen ostetun mainoskampanjan tv:ssä ja lehdissä, mutta ei niin paljon julkisuutta kuin rallin MM-osakilpailuilla. Huono puoli on siinä, että julkisuuden sisältöä ei voida määritellä etukäteen.

Se riippuu viime kädessä monista satunnaista tekijöistä: rallijärjestelyjen suhteen täällä tuskin olisi pelättävää, mutta kysymysmerkki on kuitenkin se miten yleisö ottaisi Lahden rallipaikkakuntana vastaan. Hesasta on helppo körötellä Jokimaalle, mutta haluaako ralliyleisö sitä?

Eittämättä Lahtea ja kisajärjestelyjä täällä verrattaisiin oikein suurennuslasilla Keski-Suomen helmeen. Etuna on tietty se, että Lahti ratsastaisi Jyväskylän kyydissä, kun rallin pääpaikka ei muutu mihinkään.

Lukuun pitää ottaa myös ympäristöväen huoli Salpausselän harjuista ja Lahden profiloitumisesta pysyvästi rallikaupungiksi. Kaupunginhallitus ei rallin ympäristöriskejä pahoiksi noteerannut, mutta se tuskin lopettaa ympäristökeskustelua suunnitelman ympärillä.

Rallin ympäristövaarat vaikuttavat kuitenkin enemmän periaatteellisilta kuin todellisilta. Lahti haluaisi mainetta ympäristökaupunkina eikä bensan polttaminen rallissa oikein sovi ekologiseen ajatteluun. Sanojen ja tekojen ristiriita on ilmeinen, mutta ei erityisen yllättävä eikä ohittamaton. Kompromisseja maailman rakentaminen on ennenkin edellyttänyt.

Luulisi, että MM-rallinkin ympäristökysymykset saadaan kuntoon täälläkin seudulla kunnollisella suunnittelulla ja puhumalla asiat etukäteen. Ei niistä ole muodostunut Keski-Suomessakaan ylipääsemätöntä estettä, vaikka kuulemma jokaisen rallikisan yhteydessä pieniä mielenilmauksia järjestetään.

Niin paljon osanottajia rallissa ei ole, että autojen ja kuskien lukumäärä sellaisenaan olisi haittatekijä. Onnettomuuksia voi tietysti tulla, mutta tulee niitä tavallisillekin autoilijoille. Melu ja pöly ovat hetkellisiä riesoja ja useimmat voivat välttää ne jättämällä kisat väliin.

Silti rallissa on myös huonon maineen mahdollisuus. Näin käy, jos kisojen mielekkyyttä ei pystytä perustelemaan riittävästi kaikille. Huonoja kokemuksia ei tarvitse hakea kaukaa. F1-venekisat olivat mennä pipariksi, kun lupa kisoille piti hakea Korkeimmasta hallinto-oikeudesta saakka.

Paikalliset ympäristöviranomaiset eivät venekisoja vastustaneet, mutta muita oikuttelijoita kaupungista löytyi. MM-rallissa soisi käyvän toisin, jotta päällimmäiseksi niistä jäisi hyvä. Enkä tarkoita tällä bensan katkua tai palaneen kumin hajua. Tähän saakka olen kiertänyt kaukaa keskisuomalaiset rallipolut – pistetään jatko harkintaan.

Lähteet: YLE Lahti

Lue seuraavaksi