Ravintola Kielo suosii paikallista

Joensuulainen Ravintola Kielo on saanut tunnustusta karjalaisista raaka-aineistaan ja vieraanvaraisuudestaan. Kielo valittiin vuoden 2010 Karelia à la carte -yritykseksi. Valinnan tehneen raadin mukaan ravintola on omaleimainen ja vahvasti paikallinen.

ravintolat
Miehellä on kädessä kunniakirja ja nainen pitää kukkakimppua kädessään. Valokuvaaja kuvaa pariskuntaa.
YLE / Milla Holm

Karelia à la carte verkoston valiokunnassa toimiva Johanna Rinnekari kertoo, että Ravintola Kielo on hyvä esimerkki verkoston uudistumiskyvystä ja monipuolisuudesta.

Ensimmäinen tunnustus jaettiin vuonna 2007, tuolloin palkittiin valtimolainen Majatalo Puukarin Pysäkki. Tunnustuksen saa vuosittain yritys, joka on sitoutunut Karelia á la carte arvoihin ja tehnyt niitä tunnetuksi. Arvoja ovat paikallisuus, karjalaisuus, omaleimaisuus, vieraanvaraisuus ja luonto.

Ravintola Kielon omistajaparikunnan Minna-Johanna ja Petri Heikkisen mukaan kriteerien noudattaminen ei ole ongelma.

- Ei se ole missään nimessä vaikeaa, mehän ollaan koko ravintola tätä "Karelia a la cartea". Minna-Johanna hoitaa vieraanvaraisuuden ravintolasalissa ja käytämme suureksi osaksi paikallisten tuottajien raaka-aineita. Jos niitä ei löydy, niin löytyy ainakin Suomesta, tuumailee Petri Heikkinen.

Tunnustus tuli Kielon ravintolayrittäjille täytenä yllätyksenä.

- Todellinen yllätys, ei olisi uskottu saavamme tällaista kunnianosoitusta muilta yrittäjiltä, koska olemme olleet mukana vasta pari vuotta tässä verkostossa, iloitsee Minna-Johanna Heikkinen.

- Meillä on aihetta hymyyn, jatkaa Petri Kinnunen.

Yrittäjäpariskunnalle palkinto merkitsee paljon, sillä sen voimalla jaksaa jatkaa valitsemallaan linjalla. Tulevaisuudessa haluamme panostaa entistä enemmän paikalliseen lähi- ja luomuruokaan, linjaa Petri Heikkinen.

Karelia à la carte on pohjoiskarjalaisten ravintoloiden sekä matkailu-, elintarvike- ja käsityöalan yritysten verkosto. Verkosto on perustettu vuonna 1991 ja sitä koordinoi ProAgria Pohjois-Karjalan Yrityspalvelut / Maa- ja Kotitalousnaiset.

- Se on toiminut välillä vähemmän ja välillä enemmän aktiivisesti. Olemme kuitenkin koko ajan uutta kehittäen vieneet asiaa eteenpäin, kertoo Johanna Rinnekari.

Verkostoa lähdettiin kehittelemään yrittäjien toiveesta, sillä maakunnan yrittäjät kaipasivat yhteistyötä eri alan toimijoiden kesken. Yrittäjät hyötyvät verkostoitumisesta, sillä sen avulla voi mm. löytää uusia markkinointikanavia, myös raaka-aineiden hankinta helpottuu, kun verkostoitumisen kautta tullaan tutuiksi, summaa Rinnekari ruokamatkailuverkoston etuja.

Lähteet: YLE Pohjois-Karjala / Milla Holm