Suomalainen design kävi kaupaksi Shanghain maailmannäyttelyssä

Suomen paviljongin myymälän myynti oli Shanghain maailmannäyttelyssä expo-myymälöiden toiseksi paras. Suomalaisiin designtuotteisiin keskittyneen Kirnu-paviljongin myynti ylsi 2,9 miljoonaan euroon. Paremmin myi vain Belgia.

kulttuuri
Shanghain maailmannäyttelyn Suomen paviljonki Kirnu.

Myymälätoiminnasta vastannut Logonet Group pitää myymälän tulosta erityisen merkittävänä, koska suomalaisia tuotteita ei tunneta Kiinassa yhtä hyvin kuin esimerkiksi suurempien maiden kansainvälisiä kulutustavaramerkkejä.

Suomen myymälän menestystuotteita olivat muun muassa luontoon liittyvät tuotteet ja matkamuistotyyppiset tuotteet kuten Kirnu-postimerkki ja -pinssit. Lisäksi kaupaksi kävivät muun muassa Eero Aarnion Brands Scandinavia -kokoelmaan suunnittelemat Pony-tuotteet sekä Gollan laukut ja kännykkäkotelot.

Shanghain maailmannäyttely järjestettiin 1.5. - 31.10. Tapahtumaan osallistui 192 maata.

Suomen Kirnussa vieraili noin 5,7 miljoonaa ihmistä. Paviljonki valittiin suunnittelultaan ja arkkitehtuuriltaan kokoluokkansa parhaaksi.

Lähteet: YLE Uutiset