Kotimaiset viinitilat ahtaalla

Suomalaiset viinitilat harmittelevat tiukkaa lainsäädäntöä. Maassamme on runsaat 30 viinitilaa, jotka saavat tuottaa myös viiniä väkevämpiä alkoholijuomia. Tiloilta saa silti asiakkaalle myydä ainostaan viiniä. Tuottajat odottavat nyt malttamattomina Brysselistä päätöstä, jolla liköörit saattaisivat ehtiä vielä joulumyyntiin.

Kotimaa
Tjudön viinitilan Ålvados-pullo
Ahvenanmaalaisella Tjudön viinitilalla valmistetaan calvados-tyyppistä Ålvados-omenaviinaa.YLE / Ari Welling

Tjudön viinitilalla Ahvenanmaalla viininvalmistus aloitettiin lähes 15 vuotta sitten. Pääosa viineistä ja viinoista tehdään omenasta. Tilalla on noin 14 000 omenapuuta.

Suomen nykyisestä lainsäädännöstä kärsii paitsi ahvenanmaalaisten oma calvados-tyyppinen Ålvados, myös tilan tuottamat monet liköörit. Niitäkään ei tilalta saa asiakkaan matkaan myydä.

- Toivottavasti Suomen hallitus saa jotain aikaan. Yritetään nyt nostaa tätä alkoholiprosenttia 13 prosentista 22 prosenttiin, jotta viinitilat voisivat myydä ainakin näitä liköörejä paikan päällä pulloittain, sanoo Ingmar Eriksson Tjudön viinitilalta.

Tjudö on Ahvenanmaan ainoa viinitila. Takana ovat tiukat taantumavuodet, joista yrittäjän mukaan ollaan selvitty hyvin.

- Emme voi valittaa, oikeastaan päinvastoin. Kyllä meidän myynti on lisääntynyt näiden viimeisten niin sanottujen kriisivuosien aikana.

Lainsäädäntö hankaloittaa viiniyrittäjän elämää

Vaikka viinitiloja on maassamme runsaat kolmekymmentä, on esimerkiksi marjaviinin kulutus Suomessa koko viininkulutuksesta alle prosentin. Silti EU on katsonut, että jos tilat saisivat myydä suoraan liköörejään, voisivat markkinat nousta liian suuriksi.

Moni kuitenkin tuottaa juomaa vain murto-osan sallitusta. Loimaalainen Koskimäkikin vuodessa vain 2 000 litraa. Tila oli marjaviinin tuottamisen pioneerejä Suomessa.

- Isäni aloitti aikanaan viinitilallisena. Meille myönnettiin Suomen ensimmäinen tilaviinin valmistus ja myyntilupa vuonna 1995, kertoo Koskimäen viinitilan yrittäjä Antti Mäkelä.

Mäkelän mielestä suomalaisella lainsäädännöllä viiniyrittäjän elämä on tehty hankalaksi. Koska nykyinen lainsäädäntö ei salli likööripullojen myyntiä asiakkaan matkaan, on vaihtoehtoja vähän. Periaatteessa likööriä voisi kaupata myyntiin ravintoloille, mutta käytännössä sekin on hankalaa.

- Omien tuotteiden kohdalla vaaditaan kyllä erityisen paljon panostusta siihen markkinointiin. Sekin on vaikeaa, että tuotteet saadaan ravintoloissa tunnetuksi niin, että sitä menee siellä kaupaksi.

Lähteet: YLE Turku