Kilpailu Uudenmaan keski-ikäisistä radionkuuntelijoista kovenee

Alueelle hakee radiolupaa useampikin kaupallinen kanava tähtäimenään varakkaat yli 45-vuotiaat kuulijat. Keski-ikäisiä houkutellaan menneiden vuosikymmenten klassikoilla ja ajankohtaisella asialla.

Eero Lehti
YLE / Miki Wallenius

Uusia yrittäjiä ovat Suomen Lehtiyhtymä ja aiemmin Pirkanmaalla vaikuttanut Radio SUN. Lisäksi pääkaupunkiseudulla aloittaa ensi vuoden alussa NRJ Finlandin yli 50-vuotiaille suunnattu radio Nostalgia.

Tällä hetkellä lähes kaikki kaupalliset radiokanavat ovat keskittyneet tekemään ohjelmaa 25–44-vuotiaille, toteaa NRJ Finlandin toimitusjohtaja Antti Pakkala. Pakkalan mukaan yli 50-vuotiaat ovat kuitenkin kaupallisesti hyvin mielenkiintoinen kohderyhmä.

– Ensinnäkin heidän osuutensa väestöstä tulee olemaan koko ajan suurempi ja suurempi. Tällä kohderyhmällä on myös paljon rahaa käytettävissään, mikä on kaupalliselle radiolle hyvin tärkeä asia.

Suomen Lehtiyhtymän hallituksen puheenjohtaja Eero Lehti on samojen mainosmarkkojen perässä suunnitellessaan yli 45-vuotiaille tarkoitettua uutta kanavaa.

– Silloin lapset alkavat lähteä pesästä ja vanhemmilla alkaa olla aikaa ja mahdollisuuksia toteuttaa uusia haaveita. Se kohderyhmä kiinnostaa myös mainostajia.

Uutiset tärkeässä osassa

Uudet kaupalliset kanavat haastavat toiminnallaan Yleisradion, jonka suosio iäkkäämpien kuuntelijoiden keskuudessa on perinteisesti ollut suuri.

Viimeisen vuoden aikana Ylen kanavien osuus yli 35-vuotiaiden radionkuuntelusta oli lähes 60 prosenttia. Ikäryhmän ehdoton suosikki Uudellamaalla on Ylenaikainen lähes 40 prosentin kuunteluosuudella. Kaupallisista eniten kuuntelijoita vetävät tällä hetkellä Radio Nova ja Iskelmäradio.

Lehtiyhtymä pitää kilpailussa valttinaan vahvaa paikallislehtipohjaa. Mikäli lupa radiokanavalle irtoaa, aiotaan talon toimittajat opettaa versioimaan juttunsa myös radioon, kertoo Eero Lehti.

– Haluamme nimenomaan tuottaa sellaista uutismateriaalia, jota muut tiedotusvälineet eivät saa tai eivät haluakaan saada, koska se on paikallista ja kiinnostaa paikallista väestöä.

Nostalgian taajuudelta kuullaan uutisten lisäksi myös muuta ajankohtaista asiaa, lupaa Antti Pakkala.

– Käsittelyyn otetaan aiheita, jotka kiinnostavat kohderyhmää. Esimerkiksi hyvinvointi, talous, raha yleensä ja matkailu ovat tällaisia aiheita.

Melodista musiikkia, joka tuo mieleen hyviä muistoja

Tulevilla kanavilla juontajat eivät pääse sooloilemaan vaan musiikkivalikoima on tarkkaan rajattu menneiden vuosikymmenten klassikoihin. Eero Lehti toteaa, että sisällön ja musiikin jatkuva valvonta on tärkeää, jotta kanavan formaatti ei pääse muuttumaan.

– Olisi syytä selvittää ne kaikki 1500 tai 2000 äänilevyä, joita on syytä soittaa ja muista pysytään erossa.

Kuulijoiden toiveet sen sijaan vaihtelevat. Uutisten ja liikennetietojen lisäksi musiikilla on suuri merkitys. Kirsi-Marja Tuokko toivoo musiikilta monipuolisuutta.

– Olen kyllä aika kaikkiruokainen musiikin suhteen, että lähes kaikki kelpaa.

Markku Lehtisen toiveissa soi iskelmä.

– Hyvää kotimaista musiikkia ja sellaista vanhanaikaista iskelmämusiikkia.

Pirkko Taina puolestaan on saanut vanhoista kappaleista tarpeekseen.

– Nyt saisi tulla jo vähemmän sitä 60-luvun nostalgiaa, sitä olen jo kurkkua myöten täynnä.

Lähteet: YLE Helsinki