Jenni Rotonen kirjoittaa Pupulandia-blogia, jota hän kuvailee tekstivoittoiseksi ja hyväntuuliseksi. Vesa Silverin ylläpitämä Silver-blogi on harvinaisuus jo siksi, että bloggaaja on mies.
Molemmat myöntävät, että muotiblogien vaikutus on viime vuosina lisääntynyt. Kehitys on Suomessa vielä hidasta, mutta jo Ruotsista löytyy paljon blogeja, jotka työllistävät kirjoittajansa täysipäiväisesti. Maailmalla muotibloggaajat istuvat tärkeimpien muotinäytösten eturivissä. Myös Suomessa muotimaailma on havahtunut bloggaajien vaikutusvallan kasvuun.
Silver arvelee, että syy vaikutusvallan kasvuun löytyy muotisuunnittelijoista.
- Suunnittelijathan ovat perinteisesti pukeneet julkkiksia ja saaneet sitä kautta näkyvyyttä. Nyt muotibloggareista on tullut kasvot suunnittelijoille. Muotiblogien kautta muotimaailma voi tehdä pr:ää.
Jenni Rotonen on huomannut, että esimerkiksi kutsuja erilaisiin muotitapahtumiin on tullut yhä enemmän.
- Kyllä muotibloggaajia aletaan ottaa yhä vakavammin mielipidevaikuttajina. Viime vuoden aikana kutsujen määrä on lisääntynyt paljon. Kyllähän muotiblogit ovat suunnittelijoille erinomaista näkyvyyttä, sillä blogeissa voi päästä näkyville jopa helpommin kuin muotilehdissä.
Muotilehdet palvelevat eri yleisöä
Jenni Rotonen ja Vesa Silver eivät usko, että blogit voisivat korvata muotilehdet.
- Eivät muotiblogit ole lehtien tasolla. Lehteä voi selailla ja nauttia samalla kahvia tai shamppanjaa. Pelkästään lehden haju on sellainen, etteivät muotiblogit voi sen kanssa kilpailla, Silver nauraa.
- Muotilehdet ja -blogit täydentävät toisiaan ja palvelevat eri yleisöjä. Muotilehdistä katsotaan editorial-kuvia, luetaan suunnittelijoiden haastatteluja ja eletään fantasiamaailmaa, kun taas muotiblogit ovat enemmän kiinni hetkessä, Rotonen kuvailee.
- Yksi suosion salaisuuksista on se, että bloggaaja sijoittuu julkkiksen ja taviksen välimaastoon. Bloggaajaan on helpompi samaistua kuin Madonnaan.
Lähteet: YLE Uutiset