1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Puhjenneet mainoskuplat muistuttavat luontoarvoista

Vuoden parhaat vastamainokset on valittu. Kilpailun tämän vuoden teemana oli mainoksissa esiintyvä viherpesu. Teemasarjan lisäksi kilpailussa oli oma sarjansa yläkoululaisille. Mainoskupla-kilpailuun osallistui yhteensä 80 työtä.

kulttuuri
Yksityiskohta Jari Nupposen ja Noora Ylösen kilpailutyöstä Tavoite.
Yksityiskohta Jari Nupposen ja Noora Ylösen kilpailutyöstä Tavoite.Jari Nupponen & Noora Ylönen

Mainoskupla-kilpailun vuoden 2010 teeman nimi oli Kirkkaanvihreät arvot. Se ohjasi ottamaan kantaa mainosten viherpesuun eli yritykseen tehdä luonnolle haitallisistakin tuotteista tai niitä markkinoivista yrityksistä mainoksissa ympäristöystävällisiä.

Teemasarjan voiton veivät Pekka Halosen akatemiassa opiskelevat Jari Nupponen ja Noora Ylönen McDonald's-aiheisella teoksellaan Tavoite, joka kuvaa suuryritysten ympäristöohjelmien epämääräisyyttä.

Viherpesu nousi esiin myös koululaissarjan töissä. Yläkoululaisille järjestetyn kilpailun voitti vantaalainen Mona Ikonen lentoyhtiöitä kritisoivalla Siivet maassa -teoksellaan.

Lähteet: YLE Uutiset

Lue seuraavaksi