Karppaajalle kalaa ja kasviksia

Mitä tarjota, kun karppaaja tulee kylään? Kiellettyjen aineiden listalla ovat ainakin peruna, riisi ja pasta. Ravitsemusasiantuntija neuvoo vinkit haastavaa vierasta varten.

vähähiilihydraattinen ruokavalio
Ravitsemusasiantuntija suosittelee karppaajalle vähärasvaista kanaa.
YLE

Karppaus eli vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattaminen on yksi tämän hetken suosituimmista dieettimuodoista. Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa nimensä mukaisesti pyritään syömään vain vähän hiilihydraatteja sisältäviä ruoka-aineita. Valkoinen vilja ja sokeri ovat kiellettyjä. Sen sijaan vihreitä vihanneksia, luonnonrasvoja, lihaa, kalaa, kanaa ja kananmunaa saa syödä vapaasti.

- Aamupalaksi tarjoaisin karppaajalle esimerkiksi vähärasvaista viiliä ja munakokkelia, toteaa ravitsemusasiantuntija Susanna Kemppainen.

Kemppaisen mukaan kananmunia voi hyvillä mielin syödä kolme kertaa viikossa. Hedelmämehut kannattaa jättää tarjoamatta, koska niissä on paljon sokeria.

Lounas ja päivällinen valmistuvat ilman hiilihydraatteja muun muassa vähärasvaisesta kanasta tai porsaasta ja wokkivihanneksista. Lisäksi voi pyöräyttää vihreän salaatin.

Karppaajat suosivat ruokavaliossaan oikeaa voita. Ravitsemusasiantuntija painottaa, että karppaajan ruokavalio poikkeaa kuitenkin virallisista ravitsemussuosituksista.

- Kannattaa kuitenkin suosia ruoanlaitossa pehmeitä rasvoja, kuten öljyä ja margariinia, Kemppainen huomauttaa.

Ravitsemusasiantuntija on sitä mieltä, että urheilijan ei kannattaisi karpata. Riisit, pastan ja perunan voi kuitenkin huoletta jättää pois jos syö tarpeeksi keitettyjä kasviksia ja täysjyväleipää.

- Jos jättää kaikki hiilihydraatit pois, voi tulla puutetta vitamiineista ja kivennäisaineista.

Lähteet: YLE Oulu