Mainosfirmat tuskin ilahtuvat Helsingin suunnitelmista

Helsingin kaupunki suunnittelee vähentävänsä alkoholimainontaa kaupungin alueella. Virastot ovat ulkoistaneet kaupungin mainospaikkojen myynnin eri ulkomainosyrityksille.

Kuva: YLE

Esimerkiksi kiinteistövirasto käyttää Clear Channel Suomen palveluita ja kaupungin liikennevälineistä ja pysäkeistä on sopimus JCDecauxin kanssa. Clear Channel Suomella on tällä hetkellä noin 350 erilaista kiinteistöviraston mainospaikkaa myynnissä. Joukossa on esimerkiksi sähköisiä mainostauluja ja ulkomainoksia.

Helsingin kiinteistöviraston tilakeskuksen vuokrauspäällikkö Risto Heikkinen ei tyrmää suoralta käsin kaupungin alkoholimainonnan vähentämissuunnitelmia, vaikka mainokset ovat merkittävä tulonlähde kaupungille.

– Kyllä kaupunki voisi käyttää harkintaa, miten paljon alkoholimainoksia on esillä kaupungilla. Muistelen, että jossain vaiheessa kaupungilla ajeli kuohuviinimerkin väreillä ja logoilla teipattu raitiovaunu. Jos kaupunki päättää rajoittaa mainontaa eli alkoholi ei saa näkyä, niin sitten sopimus on neuvoteltava uudestaan yritysten kanssa. Joutuvat sitten tekemään tietysti enemmän töitä. Pitää miettiä myös aiheuttaako tämä sitten lopulta jonkinlaista piilomainontaa.

Heikkisen mukaan mainosten myynnin kaupungille tuottamat tulot ovat liikesalaisuus, koska kyseiset palvelut on ulkoistettu yrityksille.